Saturday, March 14, 2009

Bermalam di Ung Ping Inn Bintulu sementara menunggu kapal terbang ke Semenanjung dirasakan berbaloi kerana dengan mengeluarkan wang sebanyak RM35 mereka menyediakan penghawa dingin dan TV 29 inci yang mempunyai Astro dan TV satelit Indonesia. Sistem sekuriti yang menggunakan pas elektronik untuk setiap tingkat adalah perkara penting terutama bila terlampau banyak kaum pendatang Indonesia yang berkeliaran di sini.
-
Membeli belah di tingkat satu Pasar Utama Bintulu untuk barangan seperti batik Sarawak dan baju T adalah pilihan yang bijak walaupun tidak banyak pilihan seperti di Park City kerana jauh lebih murah. Namun aku masih merasakan tempat yang terbaik untuk barangan tersebut ialah di Kuching kerana banyak pilihan dan murah kecuali barang keluaran kraft tangan orang Ulu lebih baik di beli di sini ataupun di Belaga iaitu tempat asalnya.
-
Barang-barang keperluan di sini dijual dengan harga yang sama di semenanjung malah ada yang lebih murah seperti ikan dan udang kecuali makanan yang dijual agak mahal seperti teh ais berharga RM2.00 dan rojak ayam berharga RM5.00. Tempat seperti Li Hwa Plaza harus dielakkan kerana pendatang Indonesia akan bergerak secara berkumpulan dan mempunyai sejarah hitam dengan orang tempatan di sini.

No comments: