Sunday, April 25, 2010

Transtormasi Teknologi Maklumat Komunikasi adakah kita bersedia?

Sudah seminggu jam Tag Heuer chap ayam tidak melekat di tangan kanan aku, terasa janggal sangat kerana tidak merujuk kepadanya setiap kali bangun pagi sejak tiga tahun lalu. Masih penuh lagi dengan air keruh Batang Rajang pada cermin dan jarumnya, rasanya ia sudah menemui ajalnya minggu lepas. Penggunaan internet agak meluas di jabatan kerajaan merupakan satu transformasi yang sangat bagus dalam mengekalkan momentum sebuah negara maju.
-
Dari soal mencari pekerjaan hingga kepada mengemaskini data peribadi sudahpun menggunakan talian internet. Begitu juga di peringkat sekolah secara beransur-ansur semua laporan daripada soal perancangan, pentadbiran dan analisis harus dimuat turun di laman sesawang yang telah ditentukan supaya terus dipantau oleh pihak berwajib.
-
Persoalannya adakah kita sudah bersedia dari soal prasarana terutama di kawasan pedalaman?. Memang di sekolah aku mempunyai e-school net (satelit sebesar meja pejabat) namun ia tidak berfungsi walaupun ia lebih cantik daripada kuali memasak rendang di rumah Makcik Mah.
-
Lebih menyakitkan hati bila kita menghadiri bengkel berkaitan Teknologi Maklumat Komunikasi (TMK) pihak berkenaan mengugut akan memantau penggunaan dalam memastikan TMK dijalankan. Macamlah mereka boleh datang ke sekolah aku menaiki kereta, silap-silap sebelum sampai sudah basah di jelatong (jeti kecil).
-
Pihak berkenaan dengan penuh rasa tanggungjawab bertanyakan masalah yang dihadapi oleh sekolah, bila kita memberi maklum balas bahawa tiada komputer di sekolah kita pula yang dimarah. Mereka membalas dengan mengatakan guru harus ‘kreatif’ dalam penggunaan TMK semasa sesi pembelajaran dan pengajaran.
-
Aku sebagai guru Pendidikan Jasmani tiada masalah dengan istilah ‘kreatif’ kerana terdapat pelbagai benda yang boleh dijadikan alat untuk bersukan, lagipun padang sekolah kami tidak pernah rata kerana ia diratakan menggunakan cangkul!.
-
Tetapi bagaimana hendak mengajar TMK kepada 15 pelajar dalam satu kelas menggunakan satu komputer riba kepunyaan sendiri? Hampir mustahil untuk dilakukan tetapi itu yang aku lakukan sejak setahun lepas, kadang-kadang aku mendoakan supaya pegawai tersebut dihantar bertugas di sini membantu aku, barulah dia tahu tinggi rendahnya langit di sini!.

No comments: