Sunday, May 23, 2010


Latihan kardiovaskular dijalankan seperti biasa pagi ini walaupun aku sibuk dengan aktiviti Pra Gawai malam tadi. Adalah penting untuk mengkaji pedih ulu hati yang lepas sama ada ia bersifat sementara ataupun ia kekal dan rasanya ia bukan masalah setelah melepasi beberapa kali latihan. Keadaan sekolah pagi ini agak huru-hara dengan sampah yang bertaburan dan beberapa orang dalam keadaan yang tidak menyenangkan mata aku memandangnya. Mujurlah aku mempunyai banyak askar yang bersiap siaga bila-bila masa menunggu arahan aku tanpa banyak soal.

Pada prinsipnya aku bersetuju dengan penganjuran dengan segala aktiviti kebudayaan kerana Sarawak sangat sarat dengan budaya berbanding dengan Semenanjung Malaysia, Thailand, Singapura mahupun Brunei. Cuma aku tidak bersetuju dengan beberapa perkara yang kadang kala ia menjadi seakan pesta daripada mencerminkan budaya Sarawak sendiri.

Mungkin kerana itu aku telah banyak-banyak kali menerima ugutan dan amaran serta disingkir daripada melakukan tugas kerana kurang komitmen terhadap perkara-perkara berkaitan dengan pesta. Nasib baiklah aku ini jenis yang tidak peduli pasal pangkat dan tidak peduli pun jika diambil tindakan. Apa yang penting core business perlu dijalankan seperti biasa daripada kerja-kerja sampingan yang tidak mendatangkan faedah

Alangkah ruginya tiada persembahan Datun Julut dan Ngajat tiada malam tadi seperti tahun-tahun yang lepas, apalah maknanya Gawai tanpa ranyai, ngajat dan persembahan kebuadayaan lain. Ia cuma akan menjadi seperti pertandingan karaoke, carca marba dan entah apa-apa!.

1 comment:

cryclown said...

kita beljr budaya orang:)

nnt blik cni bw la durian tu same..
haahaa