Wednesday, July 28, 2010

Petua Mendaki Gunung

Alatan Ikhtiar Hidup

Kebiasaannya para pendaki gunung akan membawa peralatan ikhtiar hidup yang paling asas sebelum masuk ke hutan. Peralatan tersebut mestilah ringan, kecil dan mudah dibawa seperti di bawah:-

  • Pisau
  • Pemetik api
  • Lampu suluh
  • Ubat makan (panadol, pil chi teck aun dan garam berhidrasi)
  • Ubat sapu (yoko-yoko dan plaster luka)
  • Makanan yang tahan lama (mi segera, nestum dan biskut)
  • Garam
  • Telefon bimbit yang telah di charge baterinya.

Mencegah sesat

Ada yang berkata kenapa tidak menggunakan kompas? Secara teorinya memang nampak mudah menggunakan kompas, namun jika tersalah kiraan lebih besar kesan sesatnya. Secara jujurnya ramai pendaki tidak tahu menggunakan kompas, cara yang terbaik ialah menanda jalan menggunakan alat GPS sejak mula mendaki, namun tidak praktikal kerana peralatannya sangat mahal.

Cara yang termurah ialah melantik seorang penanda untuk melakukan tugas tersebut. Tanda-tanda yang dibuat menggunakan parang pada pokok hendaklah seragam untuk mengelakkan terkeliru dengan bekas tanda dibuat oleh pemburu. Tidak perlu banyak tanda memadai pada pokok jika denai itu mempunyai simpang yang mengelirukan dan lintasan sungai.

Ada juga pendaki yang menanda menggunakan plastik awas yang boleh dibeli di kedai hardware, namun boleh juga menggunakan plastik terpakai. Boleh juga pendaki mengambil kertas terpakai yang dipotong sebesar duit lima sen dan menaburnya pada tempat-tempat yang difikirkan sesuai seperti simpang dan lintasan sungai.

Elakkan mengambil tumbuh-tumbuhan yang pelik-pelik seperti bunga, jika perlu mengambilnya untuk tujuan tertentu seperti perubatan minta izin dahulu dan ambillah sekadar yang perlu sahaja. Jangan bercakap besar kerana hutan adalah tempat dugaan yang terbaik untuk orang bercakap besar.

Jika sesat

Perkara pertama jika tersesat ialah kembali ke pangkal jalan tempat asal ia bermula, selalunya teknik ini adalah yang paling berkesan walaupun meletihkan tetapi paling selamat. Jika kaedah ini gagal, berehat dahulu jangan buang tenaga jika hari hampir gelap pasangkan khemah atau buat khemah dari alam sekitar.

Keesokannya cuba cari sungai dan menghala ke hilir (air yang mengalir ke arah laut) dengan cara ini kita berkemungkinan dapat menjumpai kampung-kampung. Jika gagal mencari sungai boleh juga mencari wayar elektrik dan terus ke arah tanah rendah juga berkemungkinan dapat bertemu perkampungan terdekat.

Jika kaedah ini gagal, seeloknya carilah tempat tinggi (puncak) untuk mendapatkan bantuan melalui kaedah telefon bimbit. Namun pastikan ini langkah terakhir kerana anda akan dimaki hamun oleh pihak berkuasa yang dibatalkan cutinya kerana mencari anda.

Tiga Perkara

Tiga perkara yang biasa berlaku di dalam hutan iaitu altitude sickness, kekejangan dan lemah badan. Kebiasaannya altitude sickness menyebabkan pendaki sakit kepala dan marah-marah kerana kekurangan oksigen, kaedah rawatan yang harus diberikan ialah rehat dan memakan panadol.

Kekejangan berlaku akibat kekurangan garam di dalam badan, pesakit harus meminum air garam berhidrasi, jika tiada boleh juga menggunakan air garam biasa ataupun air perencah mi segera!. Menyapu ubat seperti yoko-yoko memberikan kesan fizikal dan psikologi yang baik kepada pendaki.

Lemah badan kebiasaanya disebabkan kekurangan tenaga di dalam badan, jika ini berlaku berikan sedikit makanan dan minuman (garam berhidrasi) kepada pesakit jika perlu berhenti untuk memasak makanan. Menahan diri daripada melakukan nature call seperti kencing dan berak juga menyebabkan lemah badan kerana toksin berlebihan di dalam badan. Pujuk pesakit (kebiasaannya wanita kerana sifat malu) untuk melakukan nature call tersebut.

Namun ada juga beberapa perkara yang jarang sangat berlaku seperti histeria atau cedera teruk bila berada di dalam hutan. Jika berlaku histeria ikat pesakit pada pokok supaya ia tidak menyerang orang lain ataupun melarikan diri. Jika berlaku kecederaan cuba bawa mangsa keluar dari hutan sedaya boleh (kerana perkara yang sama juga akan dilakukan oleh penguatkuasa untuk membantu anda), jika gagal hantar rakan untuk meminta bantuan. Jika tiada orang menemankan pesakit, buat unggun api untuk mengelakkan binatang buas sebelum pergi meminta bantuan.

Tumbuhan hutan

Cium atau hidu

Renyuk daun atau buah yang hendak diuji sehingga hancur atau lembut. Cium dan buat penilaian sendiri. Tumbuhan yang berbau busuk atau tengik mungkin beracun dan memabukkan.

Sapu pada kulit

Sekiranya tiada bau yang kurang menyenangkan, sapu tumbuhan tadi ke bahagian kulit yang lembut seperti lengan atau perut. Gosokkan lama-lama dan tunggu 15 minit. Sekiranya terasa gatal atau miang, tumbuhan itu mungkin beracun.

Haiwan

Jika terjumpa ular hendaklah diamkan diri, tetapi jika ular tedung selar, gajah, harimau dan babi nasihat saya “run for your life”!. Agak sukar hendak menjumpai binatang di dalam hutan kecuali kita gatal kaki cuba memasuki denai binatang (laluan yang agak terang tetapi tidaklah jelas seperti denai manusia selalunya laluan ini menghala ke punca air dan garam bukit).

Perkara betul yang harus dilakukan

  • Mi segera, nestum dan biskut adalah makanan yang paling akhir patut dihabiskan, seharusnya pendaki mempunyai menu yang berat seperti nasi, sardin dan sayur kobis untuk mengekalkan tenaga.

  • Mitos bahawa senang hendak menjumpai sumber air di atas gunung adalah palsu, (kecuali anda melakukan Trans Titiwangsa) kebanyakan air terletak di kaki gunung, pastikan membawa air yang cukup.

  • Di atas gunung sentiasa basah, hendaklah sentiasa menyimpan pakaian dan barang penting di dalam plastik.

  • Ideal jumlah pendaki ialah 5 orang, sesuai untuk sebuah khemah, memasak, kecemasan dan keselamatan.

  • Lampu gas berbahaya dipasang di dalam khemah.

  • Jika berkhemah di puncak, tutup talian bimbit dan lari ke kawasan rendah jika berlaku hujan lebat untuk mengelakkan bencana kilat.

  • Peralatan ikhtiar hidup mesti dibawa walaupun tidak berniat untuk berkhemah (1 day trip) kerana bannyak kes pendaki terpaksa berkampung di dalam hutan.

  • Elakkan berada berhampiran dengan pokok buluh selepas hujan kerana ia akan merembeskan jarum-jarum kecil selama lebih kurang 10 minit.

  • Jangan gantung barang seperti cerek di luar beg kerana ini akan menyukarkan pendakian apabila asyik berhenti untuk memastikan cerek tidak hilang.

  • Beg tidak perlu mahal cuma tidak membeli yang imitation, isipadu (tertulis pada setiap beg) 55 liter sesuai untuk pendakian 2 hari 1 malam manakala 80 liter sesuai untuk pendakian 3 hari 2 malam.

  • Matress lebih penting daripada sleeping bag, kerana susah hendak tidur di atas tanah batu.

  • Ikan yang telah digoreng (di rumah) dibalut menggunakan alumunium foil (dirumah) dapat bertahan 3 hari, manakala ayam selama 2 hari.

  • Jika menjumpai sumber air cuba hidu air tersebut, jika berbau hancing elakkan kerana dikhuatiri ada kencing tikus hutan.

  • Selalunya pendaki akan menggantung botol air mineral di denai yang mempunyai sumber air sebagai penanda, selalunya tempat ini dijadikan tempat perkhemahan.

  • Bawalah sedikit gula-gula untuk diberi kepada kanak-kanak di pedalaman sebagai tanda terima kasih kita melalui kawasan mereka.

  • Jangan risau mendaki gunung (selalunya orang tua menakutkan orang muda dalam hal ini walhal mereka sendiri pun tidak pernah pergi) kerana kebanyakan denai ke gunung yang popular mempunyai jalan yang agak jelas seperti Gunung Nuang, denai yang tidak jelas adalah seperti Trans Titiwangsa kerana jarang orang melaluinya.

  • Kadang-kadang kasut mendaki gunung yang berjenama seperti Hitech pun tidak tahan kena air, mungkin lebih baik membeli kasut menoreh getah seperti adidas kampung.

Artikel ini cuma pandangan penulis berdasarkan pengalamannya di Banjaran Titiwangsa dan Hutan Borneo.

3 comments:

Anonymous said...

informasi yang sangat berguna 8)

-aYob-

Maswafi Abd Samat said...

tq, any addition?

Anonymous said...

SELAMAT MALAYSIA
Ketua Pemuda Gombak MCA Yip Jiun Hann
“U” Punya Bapa YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) melakukan hal jahat, tipu wang orang, tipu WANITA, merosakan keluarga orang lain, makan duit Tokong………….telah membangkitkan orang ramai naik marah.
“U” sepatut menasihat Bapa berkelakuan baik tetapi dengan dukacita sebaliknya “U” membangkitkan nama pemimpin Negara kita PM Najib Tun Razak dan Ketua MCA Dr chua Soi Lek pun bersama kelakuan mengapa orangramai tidak menyoalkan?
“U” memang kurang ajar, sebagai seorang ketua pemimpin Pemuda MCA Gombak sepatutnya menjunjung pemimpin dan hormat Negara, bukan membusukan pemimpin dan menburokkan nama kebaikan Malaysia.
Sekiranya “U” tak suka Negara Malaysia, lebih baik “U” dan Bapa “U” keluar Negera ini.
Kita harap pemimpin kita mengambil tindakan kepada dia. Supaya nama kebaikan Malaysia dapat di pertahankan.
Sekian, Terima Kasih.
YANG BENAR,
RAKYAT YANG SAYANGI MALAYSIA
GOMBAK, SELANGOR

SAVE MALAYSIA
MCA Youth chief Gombak Yip Jiun Hann
"U" Your father YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) do evil, cheated money, deceit WOMEN, family confuses others, eat Temple money ............. Temple crowd are very angry.
"U" should advise your father to do good things but with sadly "U" try to put bad name of our PM Najib Tun Razak and MCA chief Dr Chua Soi Lek , why people did not question it?
"U" was rude, as head of MCA Youth leader should honour and respect our leaders, not try to destroy our leaders and make bad name of Malaysia.
If "U" does not like Malaysia, the better "U" and your father can out of this Country.
We expect our leaders to take action on him. So that the good name of Malaysia can be defended.

Thank you,
THE TRULY,
People Who Love Malaysia
Gombak

MAKAN DUIT HARAM, MACAM MAKAN BABI: DR MAHATHIR SAID.....

http://www.youtube.com/watch?v=cuyFp-xo1y4