Tuesday, December 11, 2012

Pemakaian Baju Sejuk dimusim salji

Musim sejuk bermakna kita mungkin akan menghadapi cuaca sejuk kebiasaannya dari 5 celcius hingga negatif 25 celcius. Kita tidak dapat memakai baju T biasa yang kita pakai di negara khatulistiwa kerana ia tidak mengekalkan haba, tidak kalis air dan tidak kalis angin. Secara kebiasaanya kita harus memakai 3 lapisan pakaian iaitu pakaian haba, lapis tengah dan pakaian luar.
Pakaian haba (inner thermal  wear) selalunya berwarna hitam atau kuning adalah pakaian yang wajib dibeli. Terdapat pelbagai jenis pakaian haba iaitu jenis bulu (kambing), fiber dan nano.  Kebiasaannya baju dan seluar dijual berasingan untuk jenis bulu dan nano manakala jenis fiber dijual sekali. Jenis bulu harga baju dan seluar mencecah hingga RM400, manakala jenis fiber cuma RM200 dan jenis nano cuma RM60 tetapi malangnya yang paling murah ini cuma kita boleh perolehi di Korea. Seeloknya cari baju dan seluar yang “fit” dengan badan supaya ia dapat mengekalkan haba dan cepat kering jika basah.
Pakaian lapis tengah sebenarnya penting apabila kita berada di dalam bangunan. Adalah tidak sesuai memakai pakaian luar (3 lapis) kerana akan rasa agak panas (kebanyakan bangunan mempunyai alat pemanas). Memadai membeli baju T tebal lengan panjang atau blaus yang murah, jika ke kedai pakaian musim sejuk harga yang ditawarkan boleh mencecah hingga RM250.
Pakaian luar pula mestilah kalis air dan angin kerana hujan salji dan angin boleh membuatkan saat melancong anda menjadi saat yang paling menyeksakan. Terdapat 2 jenis baju sejuk yang popular iaitu jenis polyester (nipis) dan jenis bulu (itik atau angsa) (tebal). Untuk jenis bulu biasanya terdapat campuran bulu kaki (down) dan bulu pelepah (feather), ia biasanya ditulis dibahagian dalam baju. Memadai jika memakai seluar jeans tebal kerana bahagian peha hingga kaki tidak berasa sejuk sangat seperti bahagian badan (seluar haba wajib dipakai).

Aksesori

Kasut yang baik adalah kasut jenis high cut dan kalis air seperti kasut mendaki gunung, bahagian dalam kasut salji kebiasaannya diperbuat daripada polyester. Boleh juga memakai kasut sukan bertapak tebal (sneakers) namun jika berlaku hujan salji lupakan sahaja niat murni itu.


Memakai sarung tangan dan stoking yang diperbuat daripada bulu (kambing) amatlah membantu begitu juga memakai selendang pada leher. Ada baiknya membeli sarung tangan yang kalis air jika mahu bermain salji.








No comments: