Sunday, February 08, 2015

Gunung Jasar

Gunung ini berketinggian 5564 kaki (1696 M) namun ia merupakan antara gunung yang paling selamat dan mudah untuk didaki di Malaysia. Mungkin tidak salah jika saya menyamakan tahap kesukaranya sama dengan Bukit Gasing.
 


Mempunyai 3 pintu masuk iaitu dari Oly Apartment, Carnation Park dan dari Kg Sg Ruil. Jika masuk melalui Oly Apartment anda akan lihat kawasan nursery  persendirian manakala dari Carnation Park haruslah mencari sebuah tokong kecil dibawah bukit berhampiran tempat letak kereta. Dari Oly Apartment ke puncak mengambil masa 45 minit, manakala dari Carnation Park pula cuma mengambil masa 30 minit. 

Perjalanan sangat santai kerana cuma melalui permatang dan rabung bukit sebelum sampai ke pencawang. Di sini kita dapat melihat kawasan pembangunan di Tanah Rata dan Ladang Teh dengan jelas.Kemudian berjalan mendaki sedikit saya kira cuma 5 minit kita akan sampai ke puncak yang dapat menempatkan kira-kira 4 khemah dengan selesa. 















Tiada beirut kelihatan mungkin telah dimamah usia namun terdapat batu sempadan negeri Perak dan Pahang di sini. Setelah mendaki gunung ini barulah aku tahu selama ini rumah aku berada betul-betul pada laluan angin yang menyusur Lembah Jasar hingga menyebabkan minyak masak (di rumah) sentiasa beku sepanjang tahun!.






















1 comment:

Bpk Baktiar said...
This comment has been removed by a blog administrator.