Sunday, March 22, 2009

Aku sudah kembali ke Bumi Kenyalang setelah berada di Perak selama 5 hari, bosan melihat media yang tidak habis-habis bercerita tentang keadaan politik di Perak yang kucar-kacir macamlah orang di Perak tiada kerja untuk dibuat selain berpolitik seperti penasihat parti mata satu. Aku lihat perjalanan pentadbiran berjalan seperti biasa walaupun bertukar pemimpin dan tiada pula berlaku pertengkaran di antara mereka, mungkin betul telahan sesetengah pihak bahawa yang lebih sudu dari kuah ialah orang dari negeri luar yang memandai-mandai memberi pendapat tentang apa yang betul di Perak hingga tahap menghina Sultan.
-
Aku bersyukur di atas kucar-kacir tersebut kerana dapat mematahkan usaha segelintir pihak yang mahu menghakmilikkan tanah lombong setelah memagar tanah tersebut yang merupakan kawasan orang ramai memancing selain tanah pertanian yang lain. Jika tidak beribu-ribu hektar tanah akan tergadai begitu sahaja, silap-silap aku tidak dapat melalui jalan pintas Kuala Bikam kerana sudah menjadi milik kekal.
-
Zul tidak dapat pulang ke sini kerana terlepas penerbangannya sudah tentu dia kerugian beratus ringgit. Untuk membeli tiket baru sudah tentu memakan kos RM400 ke atas untuk Air Asia. Penerbangan Air Asia sudah banyak berubah kerana tiada lagi perlu berebut-rebut tempat duduk seperti menaiki bas lompat nak masuk ke Felda kerana tempat duduk telah ditentukan pada tiket. Kos bas untuk ke LCCT pun sangat murah iaitu RM8.00 berbanding ERL berjumlah RM35.00. Apa yang penting orang seperti aku ini sampai ke destinasi, keselesaan adalah perkara nombor dua namun faktor keselamatan tidaklah diabaikan. Cuma apabila berlaku pertukaran altitud terasa sakit telinga yang amat sangat di situ dapat dilihat bahawa juruterbang MAS lebih berpengalaman dalam soal ini.

3 comments:

Anonymous said...

Hello brader... ade sihat tak? kenal aku tak... aizat nie

Anonymous said...

You should read more OUTSIDE utusan and berita harian, Wafi. You sounded a bit outdated.

Maswafi Abd Samat said...

Aizat!!! apa pulak tak kenal...
aku sihat jer..

macam mana study??

Anonymous,

Here, i'm only read utusan borneo and utusan sarawak, hee...hee...