Thursday, September 17, 2009

Perjalanan aku pulang ke Perak berjalan dengan lancar kerana masih terdapat tiket dari Seremban ke Tanjung Malim. Yang berbeza dari tahun lepas ialah segala urusan ekspress haruslah dilakukan di Terminal 2 yang sudah beroperasi (sebelum ini di Terminal 1). Sangat hebat sambutan kawan-kawan di Raja Melewar semuanya tertanya-tanya bagaimana kehidupan aku di Sarawak. Perkara yang paling banyak ditanya ialah adakah murid aku boleh berbahasa Melayu, gaji yang diperolehi dan bagaimana rupa awek-aweknya.

Bagi aku belajar di Raja Melewar ialah perkara yang terbaik berlaku kepada aku dalam tempoh lima tahun ini. Tempat ini mengajar aku menjadi baik, menjadi lebih energetic, menjadi lebih bersedia untuk apa jua keadaan bila bekerja. Ini adalah kerana suasana kehidupan yang diamalkan di sini sangat tertib supaya menjadi teladan kepada anak murid namun aku masih belum bersetuju tentang pengamalan terlampau banyak fail assignment daripada buku-buku di rak-rak pensyarah.

Aku dan Tom dulu pernah mempertikaikan keputusan kawan-kawan kerana tidak pernah meletakkan perkataan Raja Melewar pada 4 helai baju yang ditempah untuk kelas kami. Mungkin mereka merasa malu dengan Raja Melewar tidak setaraf dengan tempat pengajian mereka sebelum ini agaknya. Rasanya aku masih lagi bersama dengan rakan-rakan Raja Melewar kerana masih lagi menerima jemputan untuk mendaki gunung. Harapnya mereka masih lagi menjadi sahabat aku walaupun sudah dihantar jauh di pedalaman!.