Friday, July 30, 2010

Jalan ke Kuching

Perahu Tambang RM0.50

Perjalanan ke Kuching sangat memenatkan walaupun cuma 50 minit perjalanan menaiki kapal terbang dari Bintulu ini kerana perjalanan air dan darat dari Segaham yang mengambil masa 4 jam dari Jalan Menjawah, Bakun (jika mengikut Jalan Belaga mungkin mengambil masa 6 jam). Sebelum ini aku pernah melakukan perjalanan dari Segaham ke Kuching (kira-kira 600 km) menggunakan jalan darat (hilux dan bas) mengambil masa 19 jam manakala menggunakan jalan air menggunakan bot ekspress dan feri hingga ke Pending, Kuching mengambil masa 2 hari.
Kampung Budaya

Perjalanan dari lapangan terbang Kuching ke Waterfront cuma mengambil masa 15 minit dengan kos RM26.00, aku dan Bad memilih Transit Point (Jalan Tabuan) sebagai tempat bermaustatin dengan kos RM39.00 satu bilik dua katil, tempat yang sangat bersih cuma tandasnya berada di luar dan sedikit jauh dari Waterfront. Namun sebagai kategori hotel buget aku memberikan 4 bintang kepadanya.
Waterfront

Hari kedua selepas bersarapan di restoran berhampiran Waterfont kami pergi ke Kampung Budaya dengan menaiki Kuching-Damai-Kuching shuttle bus (van) dari Grand Margarita Hotel. Dengan dikenakan pakej RM75 perjalanan pergi balik (RM15) beserta tiket (RM60) masuk Kampung Budaya, kami sampai ke Santubung dalam masa 45 minit. Di sini ia seakan muzium hidup kerana kita akan melihat budaya Rumah Panjang Bidayuh, Iban, Orang Ulu dan Melanau, juga dapat melihat Pondok Penan, Rumah Melayu Sarawak dan Rumah Cina. Walaupun tidaklah sama dengan keadaan sebenar di rumah panjang namun memberi maklumat secara makro tentang etnik Sarawak yang lebih daripada 29 itu.
Kampung Budaya

Sebenarnya perkara yang menarik di Kampung Budaya bukanlah rumah-rumah panjang yang pelbagai jenis itu, tetapi persembahan tarian kebudayaan selama 45 minit di Rumah Teater sebanyak dua kali sehari iaitu pada jam 11.30 pagi dan jam 4.00 petang.

Petangnya kami ke Kilang Kek Lapis Dayang Salhah yang terletak di Kampung Gersik, rasanya tidak perlu bertanya dengan sesiapa untuk ke tempat ini kerana jawapan yang diterima ialah “tidak sedap kek yang dibuat di kilang itu, sedap lagi kek yang kami buat”. Bila kita mempersoalkan bolehkah kita membeli terus dari mereka jawapannya “kenalah menempahnya dahulu”. Caranya sangat mudah untuk ke situ kita hanya perlu menaiki perahu tambang RM0.50 ke jeti Pengkalan Hj. Omar (dapat di lihat food court yang sangat besar dari arah Waterfront) dan berjalan terus ke kanan sejauh 150 meter. Di syurga kek ini aku menghabiskan wang sejumlah RM476 hanya untuk membeli kek lapis beserta upah pos. Pada sebelah malam kami makan malam di sini, walaupun terdapat banyak pilihan makanan ia bukanlah syurga seperti di Padang Kota Lama namun masih mengenyangkan perut aku yang tidak memilih.
Cat Museum

Hari kedua awal pagi lagi kami ke Pasar Satok, dengan tambang teksi sebanyak RM12 ia cuma mengambil masa 10 minit dari Waterfront. Di sini kita dapat mencari Terubuk Masin yang masih segar dengan harga yang murah namun masuk kos pos laju untuk barangan ini sangat mahal mencecah 120% dengan nilai barang yang dibeli. Pelbagai barang dapat dicari di sini seperti sayur-sayuran dan ikan-ikan yang segar dan juga pelbagai barangan cenderamata selepas pukul 10.00 pagi.
Kampung Budaya

Dari Pasar Satok kami meneruskan perjalanan ke Cat Museum dengan kos teksi sebanyak RM15, masuk ke sini adalah percuma. Bayaran RM3 hingga RM5 cuma dikenakan untuk kamera yang dibawa masuk namun ia sangat berbaloi dengann koleksi kucing yang bakal disajikan. Di sini kucing dilihat dalam perspektif seni, perniagaan, sains dan sejarah bukan hanya sebagai binatang kesayangan.

Kemudian kami ke empat muzium yang berhampiran Waterfront iaitu Muzium Seni, Muzium Semulajadi, Muzium Islam, Muzium Etnologi yang terletak berhampiran. Muzium Seni walaupun mengenakan bayaran RM4 rasanya sangat berbaloi kerana menempatkan fosil kayu yang menakjubkan. Kepada yang pernah berkunjung ke Brunei, Muzium Etnologi, Muzium Islam dan Muzium Seni sudah tentu sangat mengecewakan jika mahu mendapat maklumat tentang Borneo. Namun aku sebagai orang yang tinggal di Belaga berasa bangga kerana sebuah tiang Salong yang menempatkan mayat para bangsawan di ambil dari Segaham (Rumah Panjang bersebelahan sekolah) pada tahun 1974 oleh pihak Muzium Sarawak tersergam gagah di sini.
Pasar Satok
Salong

Petang kami sekali lagi menaiki Perahu Tambang ke bangunan ADUN Sarawak dan Astana namun tiada apa yang boleh diceritakan di sini, kemudian kami mengambil sekali llagi Perahu Tambang ke Fort Margarita (Bangunan Usang tapi terpelihara dengan baik) tempat di suatu masa dulu digunakan oleh Rajah Charles Brooke untuk mengawal Bandar Kuching dari musuh.
Dewan ADUN Sarawak
Fort Margarita
fosil kayu berusia berjuta tahun

Trivia

Hotel Transit Point 082-239961

Kuching-Damai-Kuching (shuttle bus) 082-846999

Pembekal Ikan Terubuk (Pakcik Rus) 017-2221302

Dayang Salhah Kek Lapis 082-445040

Teksi Kuching (Pakcik Bayong) 013-8265315

selamanyaislam said...

Ako mpu bedau kala round abis menua kuching nya...Hu..tima kasih ngagai nuan nulung promote menua kami..:)

Maswafi Abd Samat said...

Sama-sama.

Anonymous said...

SELAMAT MALAYSIA
Ketua Pemuda Gombak MCA Yip Jiun Hann
“U” Punya Bapa YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) melakukan hal jahat, tipu wang orang, tipu WANITA, merosakan keluarga orang lain, makan duit Tokong………….telah membangkitkan orang ramai naik marah.
“U” sepatut menasihat Bapa berkelakuan baik tetapi dengan dukacita sebaliknya “U” membangkitkan nama pemimpin Negara kita PM Najib Tun Razak dan Ketua MCA Dr chua Soi Lek pun bersama kelakuan mengapa orangramai tidak menyoalkan?
“U” memang kurang ajar, sebagai seorang ketua pemimpin Pemuda MCA Gombak sepatutnya menjunjung pemimpin dan hormat Negara, bukan membusukan pemimpin dan menburokkan nama kebaikan Malaysia.
Sekiranya “U” tak suka Negara Malaysia, lebih baik “U” dan Bapa “U” keluar Negera ini.
Kita harap pemimpin kita mengambil tindakan kepada dia. Supaya nama kebaikan Malaysia dapat di pertahankan.
Sekian, Terima Kasih.
YANG BENAR,
RAKYAT YANG SAYANGI MALAYSIA
GOMBAK, SELANGOR

SAVE MALAYSIA
MCA Youth chief Gombak Yip Jiun Hann
"U" Your father YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) do evil, cheated money, deceit WOMEN, family confuses others, eat Temple money ............. Temple crowd are very angry.
"U" should advise your father to do good things but with sadly "U" try to put bad name of our PM Najib Tun Razak and MCA chief Dr Chua Soi Lek , why people did not question it?
"U" was rude, as head of MCA Youth leader should honour and respect our leaders, not try to destroy our leaders and make bad name of Malaysia.
If "U" does not like Malaysia, the better "U" and your father can out of this Country.
We expect our leaders to take action on him. So that the good name of Malaysia can be defended.

Thank you,
THE TRULY,
People Who Love Malaysia
Gombak

MAKAN DUIT HARAM, MACAM MAKAN BABI: DR MAHATHIR SAID.....