Saturday, August 14, 2010


Memasuki pertandingan maraton memang bagus untuk kardiovaskular namun ia memberikan kesan yang tidak baik kepada tulang rawan pada lutut kiri aku terutama apabila ia melibatkan kawasan tanah tinggi. Glukosamine pula masih belum menampakkan kesan yang ketara walaupun dengan memakannya menimbulkan kesan sakit kepala kepada aku. Namun kesan yang baik daripada maraton tersebut aku semakin dikenali oleh orang jika ke pasar Belaga akibat daripada political mileage yang dicipta.

Hari keempat berpuasa, tiada yang istimewa seperti dijual di Bazar Ramadhan untuk juadah berbuka melainkan nasi dan ikan segar Batang Rajang. Aku tidak ambil pusing sangat pasal juadah kerana yang penting aku mendapat karborhidrat, protein dan mineral seperti yang sepatutnya. Kedatangan Timbalan Menteri Pelajaran dan Penyerahan Paip Air oleh Sarawak Hidro minggu lepas membuatkan kami terpaksa mengemaskan peralatan sekolah kepada sedia kala.

Keadaan cuaca yang sangat panas kadang-kala tidaklah sangat membantu tugas-tugas mengemas tetapi lain pula untuk orang kampung kerana ia mengeringkan keadaan hutan belukar untuk dibakar demi menanam padi bukit. Sudah agak lama orang kampung menunggu musim kemarau kerana ia sangat membantu proses pertama (membakar) sebelum rumput kecil yang tumbuh selepas dibakar diracun dan menugal. Sebelum ini ada juga penanaman padi lakukan tetapi secara kecil-kecilan iaitu sekadar di tempat mana yang dapat dibakar.

No comments: