Saturday, October 16, 2010

DAYA TAHAN OTOT

Daya tahan otot adalah kompenan kecergasan fizikal berlandaskan kesihatan selain daripada kekuatan otot, kelembutan dan kelenturan, komposisi lemak badan dan daya tahan kardiovaskular. Daya tahan otot merupakan keupayaan otot atau kumpulan otot dalam melakukan penguncupan untuk mengatasi sesuatu rintangan dalam masa yang lama. Daya tahan otot dibahagikan kepada dinamik dan statik. Ianya adalah berkaitan dengan kebolehan otot untuk mengulangi pergerakan submaximal rintangan atau tekanan untuk mengekalkan darjah ketegangan mengatasi masa.

Johnson dan Nelson (1986), menyatakan bahawa daya tahan otot ialah keupayaan otot mengulang pergerakan merentang halangan dan tekanan sambil mengekalkan ke satu tahap ketegangan melepasi satu jangka masa. Menurut Corbin dan Lindsey (1985), daya otot ialah keupayaan otot atau sekumpulan otot melakukan penguncupan untuk mengatasi sesuatu rintangan secara berterusan dalam jangka masa yang panjang.

Menurut Corbin dan Linsey (1985), daya tahan otot terbahagi kepada dua jenis iaitu;

i. Daya tahan otot statik

Kebolehan otot menampung beban kerja pada kedudukan yang tepat pada satu jangka masa. Contohnya gaya siku bengkok.

ii. Daya tahan otot dinamik

Kebolehan otot menguncup dan relaks secara berulang-ulang. Daya tahan otot diukur berdasarkan ulangan yang mampu dilakukan pada satu jangka masa. Contohnya tekan tubi.

Corbin dan Lindsey (1988), berpendapat bahawa penguncupan otot terbahagi kepada tiga jenis iaitu :

i. Pengucupan isotonik

Kedudukan otot berada dalam keadaan memendek atau memanjang dengan regangan yang tidak sama semasa mengangkat beban yang konsisten. Penguncupan otot jenis ini dikenali juga sebagai dinamik atau ‘phasic’. Penguncupan isotonik pula boleh dikategorikan kepada dua iaitu :

a. Pengucupan kosenterik

Keadaan otot memendek semasa menguncup. Contohnya mengangkat dumbell.

b. Pengucupan esentrik

Keadaan otot memanjang semasa penguncupan. Contohnya semasa menuruni tangga.

ii. Pengucupan Isometrik

Otot dalam keadaan statik di mana regangan bertambah tetapi panjang otot tidak berubah. Contohnya menolak dinding.

iii. Pengucupan Isokinetik

Pergerakan yang melibatkan regangan otot yang maksimum dengan kelajuan yang konstan pada otot yang tertentu. Contohnya ialah latihan menggunakan alat seperti mengayuh (rowing) yang mempunyai kelajuan dan rintangan.


Sumber

Johnson, B. L., & Nelson, J. K. (1986), Practical Measurement for Evaluation in Physical Education, (4th ed.). Minneapolis, Minnesota: Burgess Publishers Co.

Corbin, C. B., & Lindsey, R. (1985). Concepts of Physical Fitness with Laboratories. (6th ed). Dubuque, Iowa: Wm. C. Brown Publishers.

5 comments:

aa said...

babi!

aa said...

sorry.

zafir said...

tnye sikit... cm mne lak nak ckp yg otot memanjang smasa turun tangga?

Anonymous said...

SELAMAT MALAYSIA
Ketua Pemuda Gombak MCA Yip Jiun Hann
“U” Punya Bapa YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) melakukan hal jahat, tipu wang orang, tipu WANITA, merosakan keluarga orang lain, makan duit Tokong………….telah membangkitkan orang ramai naik marah.
“U” sepatut menasihat Bapa berkelakuan baik tetapi dengan dukacita sebaliknya “U” membangkitkan nama pemimpin Negara kita PM Najib Tun Razak dan Ketua MCA Dr chua Soi Lek pun bersama kelakuan mengapa orangramai tidak menyoalkan?
“U” memang kurang ajar, sebagai seorang ketua pemimpin Pemuda MCA Gombak sepatutnya menjunjung pemimpin dan hormat Negara, bukan membusukan pemimpin dan menburokkan nama kebaikan Malaysia.
Sekiranya “U” tak suka Negara Malaysia, lebih baik “U” dan Bapa “U” keluar Negera ini.
Kita harap pemimpin kita mengambil tindakan kepada dia. Supaya nama kebaikan Malaysia dapat di pertahankan.
Sekian, Terima Kasih.
YANG BENAR,
RAKYAT YANG SAYANGI MALAYSIA
GOMBAK, SELANGOR

SAVE MALAYSIA
MCA Youth chief Gombak Yip Jiun Hann
"U" Your father YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) do evil, cheated money, deceit WOMEN, family confuses others, eat Temple money ............. Temple crowd are very angry.
"U" should advise your father to do good things but with sadly "U" try to put bad name of our PM Najib Tun Razak and MCA chief Dr Chua Soi Lek , why people did not question it?
"U" was rude, as head of MCA Youth leader should honour and respect our leaders, not try to destroy our leaders and make bad name of Malaysia.
If "U" does not like Malaysia, the better "U" and your father can out of this Country.
We expect our leaders to take action on him. So that the good name of Malaysia can be defended.

Thank you,
THE TRULY,
People Who Love Malaysia
Gombak

MAKAN DUIT HARAM, MACAM MAKAN BABI: DR MAHATHIR SAID.....

http://www.youtube.com/watch?v=cuyFp-xo1y4

Anonymous said...

Dari segi fizikal saya boleh berlari pada jarak sejauh 42.195 km dimana catatan peribadi terbaik ialah pada jarak 31.1km dengan catatan masa 2 jam 42 minit. Saya juga boleh berenang di kolam tanpa arus pada jarak 2.2 km di bawah 120 minit. Saya juga pernah berlari di atas gunung sejajar dengan Batang Rajang sejauh 11km dalam masa 1 jam 35 minit. Dari segi akademik memiliki Ijazah Sarjana Muda Sastera bidang Pengajian Melayu (Universiti Malaya) dengan menyudahkan latihan ilmiah bertajuk “Jampi Mantera Dalam Persilatan Melayu”. Dalam bidang ikthisas memiliki Sijil dan Diploma Sumber Manusia yang dianugerahkan oleh Institut Sumber Manusia Malaysia serta Diploma Perguruan oleh Institut Perguruan Raja Melewar. Sekarang bertugas sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah di kawasan altitud tinggi di Hulu Batang Rajang menjadikan tugas saya antara yang paling sukar dilaksanakan di planet bumi.


wei asl ko x msuk olimpic je heh?? bajet jo..x de pon dlam book of world record??gebang heh??kantooii...