Friday, October 01, 2010

Letakkanlah seorang profesor!

Semalam guru-guru Tahun 1 daerah Belaga berkampung di pejabat untuk berkongsi maklumat keupayaan murid-murid dan kaedah pengajaran bersama pegawai-pegawai dari Putrajaya. Berada dalam kedudukan kadar celik huruf yang paling rendah di Malaysia bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan walaupun semua 11 buah sekolah berstatus pedalaman (bukan alasan). Walaupun banyak ilmu yang didapati tentang kaedah pengajaran yang berkesan dikongsi ia bukanlah penyelesai masalah total di sini. Sebenarnya ia tiada langsung ada kena-mengena dengan kaedah pengajaran oleh guru-guru yang tidak berkesan atau kelas yang tidak menarik. Jika diletak seorang profesorpun ia tidak akan dapat menyelesaikan masalah kerana adalah budaya di sini murid tidak datang seminggu, sebulan, 9 bulan mahupun setahun kerana melakukan pelbagai kerja seperti bekerja di ladang, memburu atau menangkap ikan. Bagaimana seorang profesor hendak mengajar murid (pelanggan) tersebut satu huruf atau angka jika murid tersebut tidak datang sekolah?

3 comments:

Cikgu Salleh said...

Suatu pengakuan yanag tulus daripada anda. sebagai guru seangkatan dengan anda saya sungguh tersentuh dengan penyataan ini. adakah sesiapa yang mahu memerhati isu ini dengan mata hati. Namun saya ingin melontarkan suatu ayat motivasi untuk anda sahabat... kitalah yang mengubah suasana sekolah, bukan sekolah yang mengubah kita... selamat meneruskan perjuangan. saya gembira bertemu anda di sini.

Maswafi Abd Samat said...

SAlam cikgu,

Terima kasih kerana memahami. SAya cuba memahami kenapa ada ibu bapa yg tidak serius pasal anak mereka (bukan semua) tapi sangat menyusahkan saya.

Semua murid yg tidak ponteng sudah boleh membaca kecuali masih tinggal 9 murid yang kedatangan mereka macam biskut boleh. Tiada gunanya mereka cuma rajin datang pada tahun 6 (amalan pelajar di sini) jika masih belum boleh membaca!.

Anonymous said...

SELAMAT MALAYSIA
Ketua Pemuda Gombak MCA Yip Jiun Hann
“U” Punya Bapa YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) melakukan hal jahat, tipu wang orang, tipu WANITA, merosakan keluarga orang lain, makan duit Tokong………….telah membangkitkan orang ramai naik marah.
“U” sepatut menasihat Bapa berkelakuan baik tetapi dengan dukacita sebaliknya “U” membangkitkan nama pemimpin Negara kita PM Najib Tun Razak dan Ketua MCA Dr chua Soi Lek pun bersama kelakuan mengapa orangramai tidak menyoalkan?
“U” memang kurang ajar, sebagai seorang ketua pemimpin Pemuda MCA Gombak sepatutnya menjunjung pemimpin dan hormat Negara, bukan membusukan pemimpin dan menburokkan nama kebaikan Malaysia.
Sekiranya “U” tak suka Negara Malaysia, lebih baik “U” dan Bapa “U” keluar Negera ini.
Kita harap pemimpin kita mengambil tindakan kepada dia. Supaya nama kebaikan Malaysia dapat di pertahankan.
Sekian, Terima Kasih.
YANG BENAR,
RAKYAT YANG SAYANGI MALAYSIA
GOMBAK, SELANGOR

SAVE MALAYSIA
MCA Youth chief Gombak Yip Jiun Hann
"U" Your father YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) do evil, cheated money, deceit WOMEN, family confuses others, eat Temple money ............. Temple crowd are very angry.
"U" should advise your father to do good things but with sadly "U" try to put bad name of our PM Najib Tun Razak and MCA chief Dr Chua Soi Lek , why people did not question it?
"U" was rude, as head of MCA Youth leader should honour and respect our leaders, not try to destroy our leaders and make bad name of Malaysia.
If "U" does not like Malaysia, the better "U" and your father can out of this Country.
We expect our leaders to take action on him. So that the good name of Malaysia can be defended.

Thank you,
THE TRULY,
People Who Love Malaysia
Gombak

MAKAN DUIT HARAM, MACAM MAKAN BABI: DR MAHATHIR SAID.....

http://www.youtube.com/watch?v=cuyFp-xo1y4