Friday, November 05, 2010

No food for 250 school children in the interiors!

“MIRI: About 250 pupils from three remote primary schools in Belaga SK Punan Bah, SK Telawan and SK Long Segaham have run out of food a few days after the contractor failed to deliver their weekly rations.”

By Stephen Then

The Star, 4 November 2010

Aku terkejut besar dengan kenyataan tersebut yang ditulis oleh saudara Stephen Then dari akhbar perdana lagi tersohor The Star. Apakah agenda beliau melalui tulisannya? Untuk membantu pihak sekolah atau sekadar menaikkan nama beliau dalam zon kewartawanan. Memang tidak dapat dinafikan penutupan terowong Bakun menjejaskan ekonomi di sini terutamanya pada hari pertama tetapi tidaklah sampai pihak kontraktor gagal menjalankan tugas mereka.

Tiada siapa yang mahukan kesusahan ini berlaku dan kadang-kala marah dengan pihak Bakun (Sarawak Hydro Sdn Bhd) bila sukar mahu melakukan kegiatan ekonomi dan sosial di sini terutama apabila Batang Balui (sebahagian daripada Batang Rajang) gagal membenarkan bot ekpress bergerak seperti biasa kerana cetek.

Sudah hampir tiga minggu terowong Bakun ditutup, semua murid SK Long Segaham tidak pula “kebulur” seperti yang dinyatakan. Hidup kami memang semakin susah tetapi “life must goes on” mungkin lebih baik wartawan tersebut turun padang ke sekolah-sekolah yang dicanangkan “kebulur” tersebut melihat sendiri suasananya. Manalah tahu mungkin dia dapat memberi bantuan untuk membina pusat sumber, makmal komputer dan makmal sains yang tiada di sekolah aku.!

3 comments:

sufiyyah zulkifli said...

owh...
'corruption' dlm dunia wartawan?

Rafhan said...

mungkin mahu jadi jaguh kampung yg tidak dijulang. Ini olang, cakap tala selupa bikin punya..

Bila Diary Bercerita said...

Wafi,

Kini Berita & Wartawan ada kalanya lebih bersifat KOSMETIK sahaja...