Saturday, December 11, 2010

Surat Buat Rapid KL

Sekadar pengumuman ringkas

From: mas

To: suggest@rapidkl.com.my

Menaiki tren Star LRT dari Bukit Jalil ke Masjid Jamek pada 8 Disember 2010 mengambil masa 1 jam 15 minit, suatu masa yang tidak masuk akal. Kalau saya minta jawapan dari pihak tuan sudah semestinya klise “kesilapan teknikal” yang keluar walaupun yang mencipta teknikal yang silap itu manusia sendiri. Maka saya anggap saya sudah mendapat jawapannya, persoalannya kenapa penumpang di dalam tren tersebut yang tergantung-gantung di atas landasan tanpa pengumuman?.

Saya yang menaiki tren 1244 tergantung sebanyak dua kali di atas landasan dari arah Sri Petaling, pertama 500 meter selepas stesen Bukit Jalil, kedua 300 meter sebelum stesen Bandar Tasik Selatan. Saya telah menghubungi pusat perkhidmatan pelanggan pada jam 6.01 petang dan pada jam 6.20 petang supaya membuat pengumuman di dalam tren kerana penumpang sangat gelisah tergantung atas landasan. Namun dua kali diugut oleh robot tuan bahawa perbualan saya akan dirakam, ee.. ee.. takutnya!

Susah sangatkah untuk membuat pengumuman supaya penumpang bertenang, bayangkan apa akan berlaku jika penumpang yang panik menarik “pull trigger” dan keluar dari landasan atau lebih bagus lagi mereka menghubungi pihak bomba untuk menyelamatkan mereka kerana terperangkap selama lebih 20 minit selama dua kali. Saya rasa pihak tuan harus membaiki kesalahan-kesalahan kecil sebelum membaiki “kesilapan teknikal” tersebut, dan pengumuman tersebut percuma!.

Maswafi Bin Abd Samat

No comments: