Friday, February 04, 2011

Latihan di Altitud Tinggi

Kompleks Sukan Ranau
(sumber:pemudaranau.blogspot.com)

Stadium Hernando Siles Suazo, (ketinggian stadium ini 3000 meter dari aras laut) Bolivia adalah lambang bahawa latihan di altitud tinggi membawa banyak faedah. Ini terbukti apabila mereka (Bolivia) berjaya mengalahkan pasukan gergasi seperti Argentina (6-1) dan Brazil (2-1) di sini. Ini menyebabkan beberapa pasukan seperti Jepun, Korea dan England merancang pelbagai strategi membiasakan diri dengan tekanan udara di kawasan altitud tinggi sempena pertandingan Piala Dunia Bola Sepak 2010. Begitu juga dengan pelumba basikal negara seperti Josiah Ng dan Azizul Hasni Awang pelumba basikal negara pun sudah melakukannya di atas arahan jurulatih John Beasley dan sudah nampak hasilnya.

Secara umumnya apa yang dikatakan latihan altitud tinggi adalah berlatih dalam situasi tekanan tinggi dan udara nipis yang boleh menyebabkan sesak nafas, demam, sakit kepala dan kejang otot. Contoh kompleks sukan yang terbaik adalah di Ranau, Sabah yang terletak pada ketinggian 750 meter dari aras laut. Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM) telah menyelaraskan latihan di sini sebagai persiapan di Sukan Sea di Palembang, namun agak mengecewakan apabila menerima respon negatif dari jurulatih dan atlit serta beberapa pihak berkaitan sukan yang mengacau lagi latihan ini.

Alasan tiada bekalan elektrik, air dan peralatan serta penginapan oleh mereka bukanlah perkara utama, kerana mereka harus mengutamakan latihan di kawasan altitud tinggi. Aku tidak rasa bekalan air dan elektrik diperlukan semasa berlatih, cuma peralatan sukan mungkin menjadi kekangan namun ia masih boleh diatasi dengan meminjam dahulu dari pihak-pihak yang berkenaan. Berkenaan dengan asrama yang tidak disediakan, macamlah tiada hotel di Ranau untuk menginap!. Macamlah mereka akan tinggal sepanjang hari di kawasan kompleks sukan tersebut, sudah tentu mereka akan pergi ke pekan Ranau untuk bersantai. Mungkin kalau mereka dihantar ke Amerika Syarikat ataupun Beijing baru mereka mahu tanpa banyak soal, maklumlah luar negaralah katakan!.

1 comment:

Anonymous said...

SELAMAT MALAYSIA
Ketua Pemuda Gombak MCA Yip Jiun Hann
“U” Punya Bapa YIP KUM FOOK(mca gombak) melakukan hal jahat, tipu wang orang, tipu WANITA, merosakan keluarga orang lain, makan duit Tokong………….telah membangkitkan orang ramai naik marah.
“U” sepatut menasihat Bapa berkelakuan baik tetapi dengan dukacita sebaliknya “U” membangkitkan nama pemimpin Negara kita PM Najib Tun Razak dan Ketua MCA Dr chua Soi Lek pun bersama kelakuan mengapa orangramai tidak menyoalkan?
“U” memang kurang ajar, sebagai seorang ketua pemimpin Pemuda MCA Gombak sepatutnya menjunjung pemimpin dan hormat Negara, bukan membusukan pemimpin dan menburokkan nama kebaikan Malaysia.
Sekiranya “U” tak suka Negara Malaysia, lebih baik “U” dan Bapa “U” keluar Negera ini.
Kita harap pemimpin kita mengambil tindakan kepada dia. Supaya nama kebaikan Malaysia dapat di pertahankan.
Sekian, Terima Kasih.
YANG BENAR,
RAKYAT YANG SAYANGI MALAYSIA
GOMBAK, SELANGOR

SAVE MALAYSIA
MCA Youth chief Gombak Yip Jiun Hann
"U" Your father YIP KUM FOOK do evil, cheated money, deceit WOMEN, family confuses others, eat Temple money ............. Temple crowd are very angry.
"U" should advise your father to do good things but with sadly "U" try to put bad name of our PM Najib Tun Razak and MCA chief Dr Chua Soi Lek , why people did not question it?
"U" was rude, as head of MCA Youth leader should honour and respect our leaders, not try to destroy our leaders and make bad name of Malaysia.
If "U" does not like Malaysia, the better "U" and your father can out of this Country.
We expect our leaders to take action on him. So that the good name of Malaysia can be defended.

Thank you,
THE TRULY,
People Who Love Malaysia
Gombak