Wednesday, November 09, 2011

Haluan Kerja Pendidikan


Persepsi awal saya terhadap buku karangan Dato’ Ghafar Mahmud (Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia) ialah tentang bagaimana cara untuk naik pangkat adalah silap 100 peratus. Buku ini sebenarnya menyentuh tentang Hala Tuju Pendidikan, Agenda Transformasi Negara, Tuntutan Terhadap Jentera Pendidikan, Mengangkat Profesiolisme Kaum Guru dan Daripada Agenda kepada Inisiatif.

Pada awal buku ini ia cuba mengajak pembaca melihat sistem pendidikan Korea Selatan sebagai contoh yang terbaik dalam mengurus modal insan. Pada tahun 60an mereka menghantar pekerja mereka ke negara maju mendalami asas-asas ilmu dan asas-asas pemikiran yang terkandung dalam teknologi yang digunakan. Sekarang mereka mampu membina kapal dagang dan perang sendiri serta mampu mengesport kapal tangki, petroleum, penumpang dan perang ke negara luar. Malahan mereka juga mampu menghasilkan state-of-the-art technology bertaraf dunia, terutamanya dalam bidang teknologi nuklear, angkasa lepas dan telekomunikasi.

Perkara yang menarik minat saya ialah budaya inovasi yang memerlukan kita berfikir ‘think the unthinkable’. Ia merujuk kepada kisah seorang penyeludup dan seorang pegawai tentera di sebuah kawasan sempadan yang bertelagah. Setiap hari penyeludup membawa batu-batan menggunakan sebuah kereta sorong dan setiap hari pegawai tentera yang sama memeriksa kereta sorong tersebut dan mendapati tiada apa yang diseludup lalu dilepaskan. Rutin yang sama setiap hari dilakukan hingggalah kawasan yang bertelagah ini berdamai dan penyeludup ini tidak perlu melalui pemeriksaan sempadan. Bila pegawai tentera itu menyoal penyeludup itu apakah yang cuba diseludupnya setiap hari, penyeludup itu menjawab “kereta sorong”!.

Dalam kaedah pengurusan pula saya tertarik dengan petunjuk input (contoh: penyertaan guru & murid) dan petunjuk output (contoh : bilangan sekolah & bilangan kehadiran murid) sebenarnya adalah kaedah sangat primitif. Ia harus digantikan dengan petunjuk keberhasilan (contoh: prestasi murid, kesejahteraan murid dan amalan membaca) dan petunjuk impak (contoh: peningkatan celik huruf, peningkatan celik numerasi dan peningkatan celik digital).

Perkara yang juga menarik minat saya ialah “community of practice” yang diamalkan oleh Xerox dengan mengumpulkan maklumat kompetensi puluhan ribu juruteknik penyelenggara Xerox dalam satu pusat maklumat. Dengan maklumat ini ia mengupayakan setiap juruteknik mengdiognasis punca masalah dan penyebab krisis kepenggunaan dengan cekap dan berkesan kerana setiap orang membawa bersamanya kompetensi, pengalaman, pengetahuan dan kreativiti seluruh juruteknik Xerox di segenap pelusuk dunia hingga merangsang pendapatan mereka sebanyak US$22 bilion setahun. Tidak dapat dibayangkan jika kompetensi, pengalaman, pengetahuan dan kreativiti seluruh guru di Malaysia dapat dikumpulkan dan dianalisis, hasilnya mesti sungguh menakjubkan.

3 comments:

cryclown said...

di malaysia sekarang ni blajar dgn televisyen..tgok berapa byk ramai murid yang pincang macam dlm televisyen. kan?

arsal74 said...

X-PLUS camana gamaknya :)

ram said...

apa kata dibanyakkan how to teach dari what to teach?