Sunday, August 08, 2010

Belaga Rainforest Marathon 2010

Para pembesar Belaga

Sukar hendak digambarkan perasaan apabila berjaya menamatkan perlumbaan dalam masa 1 jam 35 minit. Trek gunung-ganang sejajar dengan Batang Rajang sejauh 10 km ditambah 1 km di kawasan pekan Belaga menjadikan ia adalah jalan paling dasyat yang pernah aku lalui, (sebelum ini aku meletakkan trek Bukit Besi, Universiti Pertahanan Malaysia yang paling sukar). Sebelum itu peserta dibawa menikmati kebudayaan masyarakat Sekapan (Orang Ulu) pada malam semalam (majlis berlanjutan hingga jam 6.00 pagi), untuk memastikan aku tidur lena aku meminta bantuan guru besar SK Airpot mencarikan kuarters guru untuk aku tumpangi.
Garisan penamat di jeti Sg. Belaga/Batang Rajang

Garisan permulaan bermula di Rumah Panjang Sekapan yang terletak kira-kira 30 minit menaiki perahu 15 kuasa kuda dari pekan Belaga. Trek yang digunakan adalah laluan balak yang ditinggalkan (disebabkan jambatan balak telah rosak) sekian lama hingga menjadi hutan belukar hingga kelihatan jauh lebih sukar daripada jalan Gunung Nuang. Lubang laluan air yang tidak kelihatan, pokok tumbang, jambatan yang rosak, akar pokok menjalar, tiada penunjuk arah dan tiada langsung jalan rata sepanjang 10km membuatkan mental sedikit daripada 66 peserta lelaki tidak meneruskan perlumbaan. Aku sendiri tersungkur ke depan sebanyak 3 kali dan ini membuatkan aku berfikir lebih baik berhati-hati daripada cedera teruk kerana tiada siapa yang dapat menolong aku keluar dalam keadaan muka bumi yang begini.
Terdapat lima check point yang membekalkan air dan kupon di sepanjang perjalanan tidaklah menjanjikan bahawa para peserta tidak sesat. Aku sendiri sesat hingga terpaksa membuat jalan baru ke laluan yang betul dan begitulah yang dialami oleh seorang peserta dari etnik Penan yang terpaksa berpatah balik hingga ia gagal mendapat tempat pertama. Ini bermakna teori yang mengatakan orang Sihan tidak boleh dikalahkan adalah tidak benar jika peserta ini tidak sesat!. Walaubagaimanapun aku mengucapkan tahniah kepada etnik Sihan yang berjaya membolot tempat pertama hingga ketujuh dimana catatan tempat pertama ialah 1 jam 13 minit.
Murid SMK Belaga

Berada di nombor 29 bukanlah masalah besar kepada aku, lagipun aku tidak pernah menang pun selama ini kerana yang penting aku mendapat political mileage di Belaga (kawasan sebesar negeri Johor) dan memahami sukarnya kehidupan orang di sini seperti sukarnya Belaga Rainforest Marathon.

Orang yang sentiasa memastikan aku selamat semasa larian

Beberapa perkara yang harus diambil perhatian oleh penganjur:-

  • Meletakkan tanda arah perjalanan.
  • Menggantikan sistem kupon dengan riben supaya mudah dijaga.
  • Memberikan sijil sebagai tanda pengiktirafan.
  • Memberikan medal kepada peserta yang berjaya menamatkan larian dalam masa 2 jam.

Rumah Panjang Sekapan berada di kiri (tidak dapat dilihat) 11 km ke pekan Belaga (gambar)

*Entik Sihan cukup istimewa kerana cuma ada di Belaga, asalnya hidup nomad seperti entik Penan dan sekarang sedang cuba menyesuaikan diri dengan pembangunan. Tinggal di atas gunung seberang sungai pekan Belaga, untuk sampai ke sana kita perlu berjalan hingga 2 jam tetapi masa yang diperlukan oleh mereka cuma setengah jam. Fizikal mereka sangat sederhana tetapi tegap dan berkulit sawo matang cuma mata kelihatan agak sepet.

5 comments:

cryclown said...

owh..best! best!
thun depn mntk2 ko lak jd peneman aku..hehehe

Anonymous said...

hebat mas! Dulu Sihan ada Helman Main, atlit lompat tinggi MSS Sarawak, Skrg dia jadi bomba di KL.

Maswafi Abd Samat said...

Max, untuk kau bila2 masa aku sanggup bawa kau!

Anonymous, aku punya target setiap tahun aku akan baiki masa seminit, dalam masa 20 tahun dapatla aku nombor satu! hee..hee..

Al-Hadi said...

jaga kesihatan lutut sama maswafi....hehe....

Anonymous said...

SELAMAT MALAYSIA
Ketua Pemuda Gombak MCA Yip Jiun Hann
“U” Punya Bapa YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) melakukan hal jahat, tipu wang orang, tipu WANITA, merosakan keluarga orang lain, makan duit Tokong………….telah membangkitkan orang ramai naik marah.
“U” sepatut menasihat Bapa berkelakuan baik tetapi dengan dukacita sebaliknya “U” membangkitkan nama pemimpin Negara kita PM Najib Tun Razak dan Ketua MCA Dr chua Soi Lek pun bersama kelakuan mengapa orangramai tidak menyoalkan?
“U” memang kurang ajar, sebagai seorang ketua pemimpin Pemuda MCA Gombak sepatutnya menjunjung pemimpin dan hormat Negara, bukan membusukan pemimpin dan menburokkan nama kebaikan Malaysia.
Sekiranya “U” tak suka Negara Malaysia, lebih baik “U” dan Bapa “U” keluar Negera ini.
Kita harap pemimpin kita mengambil tindakan kepada dia. Supaya nama kebaikan Malaysia dapat di pertahankan.
Sekian, Terima Kasih.
YANG BENAR,
RAKYAT YANG SAYANGI MALAYSIA
GOMBAK, SELANGOR

SAVE MALAYSIA
MCA Youth chief Gombak Yip Jiun Hann
"U" Your father YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) do evil, cheated money, deceit WOMEN, family confuses others, eat Temple money ............. Temple crowd are very angry.
"U" should advise your father to do good things but with sadly "U" try to put bad name of our PM Najib Tun Razak and MCA chief Dr Chua Soi Lek , why people did not question it?
"U" was rude, as head of MCA Youth leader should honour and respect our leaders, not try to destroy our leaders and make bad name of Malaysia.
If "U" does not like Malaysia, the better "U" and your father can out of this Country.
We expect our leaders to take action on him. So that the good name of Malaysia can be defended.

Thank you,
THE TRULY,
People Who Love Malaysia
Gombak

MAKAN DUIT HARAM, MACAM MAKAN BABI: DR MAHATHIR SAID.....

http://www.youtube.com/watch?v=cuyFp-xo1y4