Wednesday, November 24, 2010

Jalan ke Kota Kinabalu-Kundasang-Ranau

Lama sudah merancang cuma kali ini sahaja berjaya, itupun dengan secara usahasama dengan Bad seperti biasa. Tiada perancangan yang teliti (seperti penempahan hotel dan pengangkutan), cuma ada membuat sedikit rujukan dengan kawan-kawan tentang 3 tempat tersebut.
Perjalanan dari lapangan terbang Kota Kinabalu 1 (peta disediakan percuma di sini) ke pusat bandar (Jalan Sinsuran) dikenakan bayaran RM30.00 dan cuma dalam 25 minit perjalananan. Hotel murah memang banyak di sini, tetapi kebanyakannya sangat uzur dan seperti tidak selamat. Aku mengambil keputusan berjalan keluar sedikit dari Jalan Sinsuran dan mendapat hotel yang menawarkan harga berpatutan RM65.00 iaitu City Park Inn (backpackers hotel).
Hari Kedua, awal pagi kami berjalan kaki sejauh 15 minit ke Jesselton Point (jeti ke pulau-pulau) untuk ke Pulau Manukan. Di sini banyak agensi pelancongan yang menawarkan tiket, penyewaan snorkel dan jaket keselamatan, pakej parasailing, scuba do dan sea walking. Kami cuma membeli pakej tiket pergi-balik ke Pulau Manukan berjumlah RM17.00, menyewa snorkel dan jaket keselamatan masing-masing RM10.00 serta membeli pakej parasailing berjumlah RM180 untuk dua orang. Pulau Mamutik, Pulau Manukan dan Pulau Sapi terletak bersebelahan, namun adalah lebih baik memilih satu pulau sahaja supaya banyak aktiviti boleh dilakukan.
Jam 9.30 pagi perjalanan ke Pulau Manukan mengambil masa cuma 20 minit menggunakan enjin 75 kuasa kuda, perjalanan pulang telah diatur dengan agensi pada pukul satu namun kita boleh memilih sehingga 5 petang. Pada jam 10.00 pagi kami melakukan aktiviti parasailing (payung terjun ditarik dengan bot laju 250 kuasa kuda) selama 15 minit di antara 3 buah pulau ini dan ia sangat menakutkan tetapi seronok. Kemudian kami melakukan aktiviti snorkeling di sekitar pantai yang mempunyai batu karang (tiada ikan di kawasan berpasir) kerana mempunyai banyak jenis ikan, namun sedikit mengecewakan kerana diserang makhluk kecil yang amat gatal.

Kami check out dari hotel pada jam 3.00 petang (dikenakan bayaran tambahan RM30.00) dan terus mencari bas (van kecil putih) ke Kundasang. Stesen bas tersebut berada di hadapan padang majlis bandaran, dengan tambang RM20.00 (jika menggunakan teksi RM100.00) kami sampai di Kundasang setelah 2 jam setengah perjalanan. Hotel banyak di kawasan sekitar namun perlu mencari teksi sapu kerana terletak agak jauh (5 minit menggunakan kereta) dari pekan. Terdapat beberapa buah hotel yang terletak agak dekat iaitu 15 minit berjalan kaki iaitu Cottage Hotel, Nabalu Resorts dan Kinabalu Pine Resort. Kami mengambil keputusan tinggal di Kinabalu Pines Resort kerana harga yang berpatutan iaitu RM160.00 (harga hotel sekitar sini bermula semurah dari RM30.00-RM250.00) dan menyediakan sarapan pagi dan makan malam.

Hari ketiga awal pagi kami sudah bersiap untuk memastikan tiba di Kinabalu Park sebelum pukul 10.00 pagi kerana selepas itu tiada apa-apa yang dapat dilihat melainkan awan yang menutupi puncak Kinabalu. Di sini pelawat dikenakan bayaran RM3.00, ia adalah laluan para pendaki ke Gunung Kinabalu melalui pintu Timpohon selain pintu Mesilau. Dari sini dapat dilihat puncak Kinabalu yang terdiri daripada batuan pada ketinggian 8 ribu kaki, ia seumpama melihat puncak Gunung Everest dari Kalapattar.

Seterusnya kami terus ke ladang stawberi, dan terus ke Poring (Ranau) kira-kira 40km dari Kinabalu Park. Poring masih terletak di dalam Taman Negara Kinabalu seluas 754 ribu ekar yang menempatkan pelbagai spesis pokok hingga ia diwartakan sebagai warisan dunia oleh UNESCO. Perjalanan tersebut mengambil masa lebih kurang 40 minit (dari Kinabalu Park), di sini terdapat Kolam Air Panas, Canopy Walk, Taman Rama-Rama, Air Terjun Kepungit, Gua Kelawar dan Air Terjun Langanan. Bagi aku cuma Canopy Walk, Air Terjun Kepungit dan Langanan sahaja yang dirasakan berbaloi untuk dilawati kerana kawasan kolam air panas terlalu kecil, Taman Rama-Rama tiada rama-rama dan Gua Kelawar yang sangat kecil.


Pada jam 3.00 petang kami sampai ke Desa Cattle Farm iaitu ladang tenusu, pada ketika ini dirasakan amat sesuai untuk melawat (dikenakan RM3.00) iaitu susu lembu sedang diperah menggunakan mesin moden. Ternakan lembu di sini amat cantik seperti berada di negara sejuk berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu. Tempat yang terakhir ialah Memorial Perang Kundasang yang dibina untuk memperingati kematian askar Australia dan British dibunuh secara kejam oleh askar Jepun, di sini diadakan juga tayangan video mengenai cerita sebenar. Perjalanan kami hari ini dibantu oleh Wan, penduduk kampung di sini dengan bayaran yang berpatutan.

Hari keempat awal pagi kami sudah berada di pekan Kundasang mencari pengangkutan ke Kota Kinabalu. Pengangkutan sukar dicari selepas pukul 10.00 pagi, setelah 15 minit menunggu ditepi jalan yang sarat dengan penjual sayur kami berjaya mendapat pengangkutan tersebut. Jam 8.30 pagi kami meninggalkan kawasan yang paling sejuk di Sabah iaitu suhu di sekitar 21 darjah celcius. Aku rasa sesiapa yang tidak biasa dengan kawasan tinggi sangat senang diserang “altitude sickness” di sini, simptom-simptomnya ialah seperti sakit kepala, telinga berdengung dan loya , mungkin memakan paracetamol dan memakan asam dapat membantu.




Kami check in di hotel yang sama seperti hari pertama supaya memudahkan urusan membeli belah di kawasan pasar. Terdapat beberapa kawasan membeli belah yang menarik di sekitar Pasar Filipina yang menjual pelbagai barangan makanan laut kering seperti rumpai laut, ikan bilis dan sotong. Pasar krafttangan pula menyediakan pelbagai cenderamata seperti barangan mutiara, kain dan key chain. Tetapi sikit mengecewakan kerana tiada pisau atau parang yang dapat dijadikan cenderamata dijual di sini.

Nabalu Lodge 088-889789

Kinabalu Pine Resort -088-368775

Wan (Pengangkutan Kundasang) -013-8572720

Taman Negara Kinabalu-088-889095

Via Ferrata-Gunung Kinabalu-088-268126

14 comments:

sufiyyah zulkifli said...

seronoknya. tambah2 yang terbang tu. :)

Maswafi Abd Samat said...

seronok. kalau ke KK mesti ke kundasang berbaloi. Boleh juga mintta posting kat sini. hee..2

Norziati Mohd Rosman said...

Kundasang sangat indah. Saya terkesima menyaksikan hijau pepohonnya yang berbeza dan begitu bervariasi

Anonymous said...

wan...yg handle pengangkutan..brp caj? masih adakah service nya? tq

Anonymous said...

maksud kmk..utk service g tmpt menarik d kundasang..brp nya caj seorg?..tq..

Anonymous said...

salam..hai boleh taw tak..peta secara percuma tu dpt kat mana..?

Maswafi Abd Samat said...

anonymous, cuba call wan. dalam rm180 utk sebuah kereta. byk tempat boleh pergi.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

nak tanye la..kalo sewa untuk sebuah kereta ke kundasang charge dalam 180 tu untuk sehari ke?

Maswafi Abd Samat said...

yup, untuk satu hari

SuZzANnE said...

thanks for ur info..actually sy ade plan nk pegi sana tp takde klik..so, dgn info awk ni dpt jugak membantu

Anonymous said...

dah kol wan, mintak dia amek kat airport.. bwk jln2 kundasang, n ari lasat nakblk tu jln2 kat pekan kk anta ktoang gi aitport dia caj RM 500 le pulak utk kereta 4 seaters.. huhu ok ke tak Wan ni?

Anonymous said...

SELAMAT MALAYSIA
Ketua Pemuda Gombak MCA Yip Jiun Hann
“U” Punya Bapa YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) melakukan hal jahat, tipu wang orang, tipu WANITA, merosakan keluarga orang lain, makan duit Tokong………….telah membangkitkan orang ramai naik marah.
“U” sepatut menasihat Bapa berkelakuan baik tetapi dengan dukacita sebaliknya “U” membangkitkan nama pemimpin Negara kita PM Najib Tun Razak dan Ketua MCA Dr chua Soi Lek pun bersama kelakuan mengapa orangramai tidak menyoalkan?
“U” memang kurang ajar, sebagai seorang ketua pemimpin Pemuda MCA Gombak sepatutnya menjunjung pemimpin dan hormat Negara, bukan membusukan pemimpin dan menburokkan nama kebaikan Malaysia.
Sekiranya “U” tak suka Negara Malaysia, lebih baik “U” dan Bapa “U” keluar Negera ini.
Kita harap pemimpin kita mengambil tindakan kepada dia. Supaya nama kebaikan Malaysia dapat di pertahankan.
Sekian, Terima Kasih.
YANG BENAR,
RAKYAT YANG SAYANGI MALAYSIA
GOMBAK, SELANGOR

SAVE MALAYSIA
MCA Youth chief Gombak Yip Jiun Hann
"U" Your father YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) do evil, cheated money, deceit WOMEN, family confuses others, eat Temple money ............. Temple crowd are very angry.
"U" should advise your father to do good things but with sadly "U" try to put bad name of our PM Najib Tun Razak and MCA chief Dr Chua Soi Lek , why people did not question it?
"U" was rude, as head of MCA Youth leader should honour and respect our leaders, not try to destroy our leaders and make bad name of Malaysia.
If "U" does not like Malaysia, the better "U" and your father can out of this Country.
We expect our leaders to take action on him. So that the good name of Malaysia can be defended.

Thank you,
THE TRULY,
People Who Love Malaysia
Gombak

MAKAN DUIT HARAM, MACAM MAKAN BABI: DR MAHATHIR SAID.....

http://www.youtube.com/watch?v=cuyFp-xo1y4

Anonymous said...

Kepada seluruh rakyat Malaysia yang dihormati,

Dengan hormatnya sini, Kami ingin memaklumkan bahawa “MCA GOMBAK” YIP KUM FOOK(YIP KUM FOOK & ASSOCIATES, HIS CAR NUMBER PMC 898) LOW MEI LAN(ISTERI) dan anak mereka YIP JIUN HANN yang berjalan tugas sebagai lawyer di alamat : NO. 2A & 2B, 2ND FLOOR JALAN 53, DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR & LOT 3.55, KOMPLEKS DESA BATU 8, JALAN KEPONG 52100 KUALA LUMPUR (YIP JIUN HANN & ASSOCIATES)

Harap semua rakyat Malaysia mengambil perhatian dan jauhkan orang yang tersebut kerana jangan terkena tipu

Mereka sangat jahat dan hatinya hitam(kejam), sanggup menipu wang wanita, merosak keluarga orang lain dan sendirinya memakan wang Temple, SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR, dan berpura-pura merepot ke polis resit hilang.........harap perhatian

Sekian dimaklumkan,

Terima Kasih

SAMNAK SAMBODHI COMMITTEES
KAMI HANTAR MESEJ INI SEBAB RAMAI ORANG KENA TIPU DAN PEMINTASAN DI KEPONG...HARAP ORANG RAMAI BERJAGA-JAGA DENGAN MEREKA TERSEBUT

FORWARDED BY MR. LAI, JIE BAO CASKET