Wednesday, May 14, 2008

Second Wind

Satu fenomena yang bergabung dengan ventilasi dipanggil “Second Wind” .Semua yang terlibat dalam pendidikan jasmani mengalami pengalaman "second wind" pada satu masa atau yang lain. Ia dikategorikan oleh perubahan mendadak oleh lesu pada peringkat awal senaman. Kesengsaraan ini melibatkan contohnya, sakit dada, sakit kepala, sakit otot dan masalah pernafasan.
-
Ahli-ahli psikologi tidak dapat mengenalpasti sebab berlakunya "second wind" ini. Dalam kajian yang dijalankan dalam "second wind" ini dialami pada peringkat masa yang berbeza semasa senaman oleh subjek yang berbeza (2–18 minit semasa larian 20 minit). 90 % daripada subjek mengalami masalah pernafasan. 70 % sakit otot atau lesu, 35 % sakit dada dan kaki. Pelbagai kesengsaraan yang dialami menunjukkan "second wind" memang wujud.

DR.R Shephard DR Universiti Toronto memberi beberapa sebab;

  1. Tercungap-cungap atau kurang bernafas disebabkan oleh ventalisasi perlahan pada peringkat awal senaman.
  2. Penyingkiran (oxidasi) pada asid laktik yang terkumpul pada peringkat awal senaman disebabkan oleh perubahan pengaliran darah yang perlahan di otot-otot yang bekerja.
  3. Aktiviti memanaskan badan yang mencukupi.
  4. Kelegaan dari kelesuan otot terutama otot respirasi.
  5. Faktor psikologi.Sehingga maklumat yang lain dapat diperolehi, jurulatih dan atlit tidak dapat menangani masalah "second wind".

No comments: