Sunday, February 22, 2009

Belaga

Belaga merupakan sebuah pekan kecil di hulu Batang Rejang di persimpangan Sungai Belaga dan Sungai Balui. Orang-orang Cina mula membuka kedai-kedai di pekan Belaga pada tahun 1900-an. Mereka berurusniaga dengan orang-orang dari hulu sungai dengan membekalkan barangan keperluan seperti minyak tanah, garam dan peralatan memasak.
-
Pelawat berpeluang menyaksikan kehidupan Orang Ulu* yang selalunya akan membawa hasil-hasil hutan dari hulu-hulu sungai untuk dijual di pekan Belaga. Belaga menarik minat ramai pelawat yang ingin mengembara ke pedalaman Sarawak.
-
Terdapat banyak rumah panjang Orang Ulu (contohnya Kayan dan Kenyah) di sini. Pelawat dinasihatkan untuk mengupah pemandu pelancong tempatan untuk mengembara ke rumah-rumah panjang dan kawasan pedalaman. Sila hubungi Pejabat Daerah Belaga (+6086-461339) untuk pemandu pelancong dan nasihat.
-
Pelawat atau pelancong asing mestilah memohon permit di Pejabat Residen Bahagian Kapit terlebih dahulu untuk melawat Belaga. Klik sini untuk permohonan permit. Bagaimana pergi ke Belaga? Klik sini.
-
-
Orang Ulu bermaksud masyarakat yang tinggal di hulu Batang Rajang dan selain masyarakat Iban.

No comments: