Thursday, February 04, 2010

Kisah dongeng popular: Akek Utun

Akek Utun, seorang yang cacat. Kudung kaki dan tangan. Dia suka berpakaian pelik dan parangnya juga utun (setengah). Topinya pun sengaja dipotong supaya tinggal setengah saja. Begitu juga pancing dan hampir semua barang peribadinya, semuanya utun.

Kegemarannya ialah memancing ikan. Tidak jauh dari tempat dia memancing, ada sekumpulan monyet yang memerhatikannya. Kecekapan Akek Utun memancing sehinggakan mendapat banyak ikan menarik perhatian ketua monyet yang terus mengarahkan anaknya bertanya pada Akek Utun apa umpan yang digunakannya.

Maka pergilah anak bongsu monyet dan bertanya tetapi tidak dilayan oleh Akek Utun. Berkali-kali ditanya anak monyet itu sehingga Akek Utun berasa marah dan menjawab: "Umpan saya, hati mak bapak kamu, jantung mak bapa kamu."

Menangislah anak monyet itu dan mengadu kepada bapanya. Tak berpuas hati, bapa monyet menghantar anaknya yang lain. Sekali lagi Akek Utun memberi jawapan sama dan menyebabkan anak monyet menangis.

Kerana marah, ketua monyet menangkap Akek Utun dan menawannya di rumah mereka. Dia diikat di kaki tangga dan dibiarkan bermalam di situ. Ketika pagi, ketua monyet bertanya apakah mimpi Akek Utun pada malam sebelum itu. Akek Utun hanya berkata tidak ada mimpi kerana kesejukan dan tidak dapat tidur.

Selepas setiap pagi soalan sama diajukan dan jawapan sama diberi, ketua monyet memindahkan Akek Utun tidur di tempat lebih selesa dan diberi makan seenaknya. Kali ini apabila ketua monyet bertanya mengenai mimpinya, Akek Utun menceritakan dia nampak banyak buah sedang masak di hulu sungai.

Senanglah hati monyet dan beramai-ramai keluar mencari lokasi itu dengan hanya meninggalkan dua anak monyet yang masih kecil untuk menemani Akek Utun. Namun, selepas seharian mencari, tiada langsung buah masak yang ditemui.

Akek Utun menggunakan peluang itu dengan merebus anak monyet dalam air panas. Apabila anak monyet kepanasan, mereka meronta dan mati kekerasan dengan mulut ternganga seakan riak muka orang sedang ketawa. Akek Utun mengikat dua anak monyet itu di kepala tangga sebelum melarikan diri dan menyorok di atas pokok ketapang.

Apabila kumpulan monyet itu pulang, mereka melihat anak monyet seakan sedang ketawa di kepala tangga menyebabkan mereka pelik. Selepas mengetahui rupa-rupanya anak monyet itu sudah mati, mereka segera mencari Akek Utun dan menjumpainya di atas pokok itu.

Menjerit mereka menyuruh Akek Utun turun sehingga akhirnya dia mengalah dan menghulurkan tali yang dibawa bersama. Dengan pantas semua monyet beratur memanjat tali ke atas pokok ketapang yang tinggi itu. Belum sempat sampai ke atas, Akek Utun memotong tali menyebabkan semua jatuh dan mati. Hanya dua monyet yang selamat. Kononnya, monyet yang selamat itulah menjadi nenek moyang monyet sehingga sekarang.

Sumber dari Azrul Affandi Sobry



No comments: