Friday, June 25, 2010

Mari kita pecahkan tembok itu! (asal-usul maraton)

Dua (2) hari lagi Standard Chartered Marathon akan berlangsung, ia dinanti dengan penuh keghairahan dikalangan runners. Semua orang mempunyai alasan kenapa perlu melakukan full marathon? Dari segi sejarahnya ia bermula apabila Militiades (Greek) berperang dengan tentera Parsi di Bay of Marathon. Dalam peperangan ini Militiades telah menang dan telah menjadi resam dulu untuk menghantar utusan memberitahu keputusan peperangan itu.

Oleh kerana tiada talian telefon pada masa itu, Militiades telah memilih seorang tenteranya (Pheidippides) untuk menyampaikan utusan tersebut. Di atas alasan tersebut tentera tersebut berlari dari Marathon ke Athens sejauh 34.5 km (21.4 batu) untuk tujuan tersebut dan akhirnya ia terus mati kehausan sebaik sahaja sampai di Athens selepas menyampaikan maklumat kemenangan Militiades!.

Paling ramai memberi alasan adalah untuk kesihatan, ia mungkin betul kerana pelari maraton rata-ratanya mempunyai jantung yang sedikit agak besar dari ahli sukan yang lain. Juga apabila kita berlari ia akan membekalkan sejenis asid kepada jantung kita supaya lebih kuat yang pastinya ia tidak dapat dibeli di farmasi. Ini memudahkan jantung melakukan fungsinya dengan baik namun tidaklah pula membenarkan kita untuk makan hentam keromo kerana kononnya kita sangat sihat.

Aku juga mempunyai alasan yang tersendiri, gangguan tidak dapat tidur membuatkan aku mempunyai hobi berlari pagi dan petang di kawasan Universiti Malaya hampir setiap hari supaya aku penat dan senang tidur. Aku pernah ditegur oleh Sarjan yang selalu bermain bola di situ (UM) kerana bosan melihat aku yang sentiasa ada di situ. Semasa itu aku tidak pernah langsung memikirkan untuk melakukan full marathon (42.195km), ia cuma tercetus apabila Farrah menyuruh aku berfikir kenapa aku tidak melakukannya kerana hobi aku berlari secara konsisten walaupun tanpa pertandingan.

Masalah yang utama dihadapi oleh runners ialah apabila cepat mencapai hit the wall daripada breaking the wall. Itulah yang akan dihadapi oleh Max pagi ahad ini untuk full marathon yang pertamanya. Sebelum berlangsung, dalam minda runners semacam ada tembok yang sangat tebal mungkin lebih tebal daripada dinding besi Iskandar Zulkarnain di celah dua gunung Kaukakus yang menghalang Yakjuj dan Makjud. Ini ditambah pula dengan kata-kata negatif yang tidak membantu seperti kerja gila dan bolehke? daripada masyarakat di sekeliling itu tidak termasuk dengan sifat putus asa yang ada dalam diri.

Aku tahu ia hampir-hampir mustahil untuk dilakukan dan memerlukan pengorbanan yang tahap dewa seperti terpaksa berlari 60 km seminggu, carbo loading, dan sesetengah runners yang agak berduit ada membeli beberapa gadjet yang sesuai seperti running shoes, garmin watch, dan tangkal kuat (kalung titanium). Max, mari kita pecahkan dan cairkan tembok tersebut yang mana akan membuka peluang kepada lebih ramai rakyat jelata terutamanya Unit Sukan Raja Melewar boleh melaluinya dengan mudah tanpa perlu melanggar dinding tersebut. Percaya atau tidak dinding tersebut adalah diri kita sebenarnya!.

5 comments:

cryclown said...

hahaha..aku buktikan nant..
tembok batu akn jdi pagar loncatan sj..MIND POWER

Maswafi Abd Samat said...

Insyallah!

Anonymous said...

Bro...SCKLM 2010 utk 21km masa catatan haku 2jam 19min 38saat.. so haku rasa sudah tiba masanya untuk haku upgarde.. tahun depan haku masuk full marathon..

-Ayob-

Maswafi Abd Samat said...

Tahniah bro! Kau masuk Great Eastern 31.1km dulu aku rasa. Supaya momentum kau cantik dan badan tak terkejut.

Anonymous said...

SELAMAT MALAYSIA
Ketua Pemuda Gombak MCA Yip Jiun Hann
“U” Punya Bapa YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) melakukan hal jahat, tipu wang orang, tipu WANITA, merosakan keluarga orang lain, makan duit Tokong………….telah membangkitkan orang ramai naik marah.
“U” sepatut menasihat Bapa berkelakuan baik tetapi dengan dukacita sebaliknya “U” membangkitkan nama pemimpin Negara kita PM Najib Tun Razak dan Ketua MCA Dr chua Soi Lek pun bersama kelakuan mengapa orangramai tidak menyoalkan?
“U” memang kurang ajar, sebagai seorang ketua pemimpin Pemuda MCA Gombak sepatutnya menjunjung pemimpin dan hormat Negara, bukan membusukan pemimpin dan menburokkan nama kebaikan Malaysia.
Sekiranya “U” tak suka Negara Malaysia, lebih baik “U” dan Bapa “U” keluar Negera ini.
Kita harap pemimpin kita mengambil tindakan kepada dia. Supaya nama kebaikan Malaysia dapat di pertahankan.
Sekian, Terima Kasih.
YANG BENAR,
RAKYAT YANG SAYANGI MALAYSIA
GOMBAK, SELANGOR

SAVE MALAYSIA
MCA Youth chief Gombak Yip Jiun Hann
"U" Your father YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) do evil, cheated money, deceit WOMEN, family confuses others, eat Temple money ............. Temple crowd are very angry.
"U" should advise your father to do good things but with sadly "U" try to put bad name of our PM Najib Tun Razak and MCA chief Dr Chua Soi Lek , why people did not question it?
"U" was rude, as head of MCA Youth leader should honour and respect our leaders, not try to destroy our leaders and make bad name of Malaysia.
If "U" does not like Malaysia, the better "U" and your father can out of this Country.
We expect our leaders to take action on him. So that the good name of Malaysia can be defended.

Thank you,
THE TRULY,
People Who Love Malaysia
Gombak

MAKAN DUIT HARAM, MACAM MAKAN BABI: DR MAHATHIR SAID.....

http://www.youtube.com/watch?v=cuyFp-xo1y4