Monday, October 09, 2006

Cuma Tikus Putih


Semasa dalam perjalanan pulang ke kampung Jumaat lepas, Putra LRT membuat “perangai lama” lagi, maka skrip “masalah teknikal” itu dikeluarkan lagi untuk menenangkan semua umat manusia. Mungkin semua umat manusia akan lebih faham jika terus terang sahaja katakan sebenarnya projek LRT yang asalnya berjumlah 4.0 billion dan naik kepada 5.0 billion itu cuma merupakan “tikus putih” daripada Bombardier yang terpaksa dilaksanakan kerana kita mendapat projek Sukan Komanwel 98 selepas Kanada beralah dengan bersyarat.

Nampaknya perjalanan daripada Kuala Lumpur-Tanjong Malim-Sungkai sudah diBelanda oleh syarikat MARA yang ternyata baik segi perkhidmatannya berbanding bas yang sedia ada. Begitu ketara sangat pengguna memulau Bas Ekspress 626 dan Mogah Ombinuss yang satu ketika dulu sahamnya pernah dimiliki oleh Yang Kancil kerana begitu teruk perkhidmatan yang disediakan sebelum kerabat aku menjualnya dengan “sepenuh hati”.

Makcik Nor yang selalu aku pergi ke gerainya sewaktu pulang ke sekolah untuk makan mee rebus dan air kacang 3 kupang telahpun menemui Yang Maha Esa awal Ramadhan lalu. Masjid Jamek Sungkai yang baru di bina berdekatan Sekolah Abbasiyah sudahpun beroperasi ketika Ramadhan yang sebelum ini banyak tertangguh walaupun sudah mendapat peruntukan sejak tahun 1994. Yang menentangnya pun bukanlah orang kafir tetapi sebaliknya ialah mereka yang menduduki takhta jawatankuasa masjid kerana konon-kononnya masjid lama yang terletak di Pekan Lama itu mempunyai “nilai sentimental” yang tidak dapat ditukar ganti walaupun banyak kali ditimpa bah. Ceteknya pemikiran mereka ini samalah seperti ceteknya sungai Sungkai yang semakin cetek itu!.

No comments: