Friday, January 23, 2009

Segaham yang tidak sampai 100 orang muridnya sekali lagi berjaya “membaham” sekolah-sekolah besar yang melebihi 700 orang murid seperti Abun Matu dan Long Gang dalam kejohanan sukan MSSRD Belaga tahun ini. Dengan 16 pingat emas jauh meninggalkan Abun Matu dan Long Gang masing-masing dengan 13 dan 11 pingat emas.

Dimana silapnya aku sendiri tidak tahu kerana sekolah-sekolah “besar” ini mempunyai kemudahan 10 kali lebih baik sama ada guru, padang, alatan dan asrama. Mereka selalu menggunakan alasan bahawa fizikal murid Kejaman dan Kayan yang agak besar dan lasak dari sekolah aku sebagai faktor penentu kejayaan sekolah kami tetapi tidak pernah cuba melihat stadium lumpur pelbagai guna, meja ping-pong yang diperbuat daripada “plywood”, bola yang sudah compang-camping dan latihan yang berterusan oleh jurulatih Johaimi dan Melvin.

Murid Segaham sebenarnya menganggap sukan sebagai peluang mereka untuk keluar dari Rumah Kejaman yang memakan kos RM10.00 menaiki perahu ke Rumah Menjawah dan menaiki Hilux ke Sg. Koyan tempat perkampungan sukan dengan kos RM50.00 dimana semuanya ditanggung oleh pihak kerajaan. Oleh kerana itu mereka bermati-matian apabila istilah MMSRD keluar dari mulut guru cuma yang merisaukan aku dalam soal P&P tidak ramai yang mengambil kisah seolah-olah mereka menerima keadaan mereka sekarang.

No comments: