Monday, January 26, 2009

Untuk membeli kek lapis Sarawak aku cuma perlu menaiki sampan daripada Sarawak Waterfront ke kampung seberang iaitu Kampung Gersik dengan tambang RM0.50, di sini terdapat sebuah kedai menjual kek lapis (Dayang Salhah) yang menawarkan daripada harga RM10.00 hingga RM 60.00. Aku tidak pasti kenapa orang di sini cukup anti dengan kedai ini dengan memburuk-burukan dengan mengatakan kek ia tidak tahan lama dan tidak sedap kononnya lebih baik menempah dengan mereka. Tetapi yang pasti layanan taukeh kedai sangat baik terhadap kami dengan memberikan kami merasa dulu setiap jenis kek walhal aku tidakpun membelinya!.

Penjual jalanan gambir Sarawak di Kuching Waterfront tidak boleh dipercayai kerana dialah orang yang sama mengepau pelancong di sini dan akhirnya ditangkap oleh polis pelancong semalam kerana mengugut kawan aku mengunakan pisau. Silap-silap gambir Sarawak yang dibeli oleh kawan-kawan aku daripada mereka itupun sebenarnya cuma kulit kayu. Sebenarnya yang penting jangan percayakan sesiapapun di sini terutama jika mereka berkata pernah ke Kapit atau Belaga kerana tidak ramai orang Sarawak sendiri yang pernah sampai ke tempat aku bekerja melainkan mereka pernah bekerja di kem balak, empangan Bakun ataupun berkhidmat sebagai guru.

No comments: