Saturday, July 11, 2009

Jika Bulan Boleh Bicara

Petang yang sangat indah di pantai Cherating, angin yang kadang kala agak kuat menyapa rambut hitam Julyca yang melebihi bahu itu dan kadang kala ia mengerbang menambahkan seri seorang perempuan. “Pagi besok i akan ke bukit batu karang itu,” Johan bersuara sambil jari telunjuknya menunjukkan sebuah bukit batu karang yang terletak jauh daripada Impiana Resort tempat mereka bercuti. Mungkin ia sejauh lima kilometer kerana tidak nampak dengan mata kasar objek yang ada di situ, mengikut pekerja resort hanya terdapat hutan tebal sepanjang perjalanan di tepi pantai dan sebuah pusat penetasan telur penyu berhampiran dengan bukit batu karang tersebut.
-
Julyca mengerutkan dahi lalu bertanya meminta kepastian. “Bukankah itu kawasan larangan?” Sejak bila pula pantai yang seindah Cherating ini sudah menjadi hak milik orang tertentu? Johan membalas sinis. Julyca tidak menjawab kerana baginya tiada gunanya dia bertekak dengan Johan yang sudah terkenal dengan sifat keras kepalanya.
-
You nak join I ke? Tiada paksaan jika seorang pun I tetap akan pergi,” Johan menyambung dengan nada yang penuh yakin. Julyca tidak memberikan jawapan, jelas nampak kerisauan yang amat sangat pada air mukanya. Setahu Julyca kawasan tersebut adalah kawasan larangan kecuali bagi ahli Med Club kerana itulah kawasan tersebut disempadani oleh bukit dan pantai bagi menghalang orang luar daripada memasuki kawasan tersebut. Satu perasaan lain muncul iaitu ia berasa sangat selamat jika Johan yang juga mentornya ada bersama dalam apa hal.
-
II
-
Johan dan Julyca kelihatan termengah-mengah sampai di bukit batu karang tersebut, mereka melepaskan lelah dengan berehat di atas batu karang. Mereka tersenyum puas kerana berjaya sampai kepada matlamat mereka kurang daripada 40 minit dan mereka cuma berkaki ayam kerana running shoes tidak membantu mereka untuk berlari di gigi pantai. I nak lihat keadaan di situ sambil jari telunjuknya menunjukkan kelab esklusif di hadapannya.
-
Julyca memberikan isyarat tidak mengikutnya dan Johan membiarkannya kerana faham dengan situasi tersebut. Julyca menunggu di gigi pantai sementara Johan berjalan kearah pusat peranginan melihat persekitaran. Terdapat beberapa buah rumah dua tingkat dan canopy walk yang menghubungkan setiap rumah ke destinasi pilihan seperti kolam renang dan dewan makan. Semua binaan diperbuat daripada kayu yang baik mutunya termasuknya pondok pengawal yang terletak di atas pokok.
-
Kelihatan seorang pengawal terkejut dengan kehadiran Johan, ia menjenguk kepalanya dari tingkap pondok tersebut dan menunjuk jari telunjuknya ke arah Johan. Empat pengawal keselamatan berbaju seragam coklat muda keluar dari pondok tersebut dengan tergesa-gesa dan turun daripada tangga untuk mengejar Johan. Johan menunggu seketika sehingga keempat-empat mereka turun ke tanah barulah ia berlari ke gigi air mendapatkan Julyca.
-
Mereka berlari dengan tanpa melihat ke belakang lagi, muka Julyca kelihatan pucat seperti tidak berdarah kerana sangat takut. Johan memperlahankan larian bila pasti pengawal keselamatan tersebut tidak mengekori mereka. Apabila hampir kepada sebuah perahu pokok jejawi yang sangat besar mereka berhenti dan Julyca membongkok menahan pedih di ulu hati, dalam termengah-mengah ia masih sempat memarahi Johan.
-
“Kenapa you tunggu pengawal keselamatan itu dekat baru hendak lari?. Johan tersenyum tidak menjawab. Apalah tujuan you buat semua ini? Sambung Julyca meminta kepastian. “You ni bila marah cukup cantik, sayang sudah berpunya, kalau tidak sudah ku… hee..he…! Balas Johan sambil tersenyum namun ia masih belum menjawab soalan Julyca lantas ia berjalan mengiringi Julyca pulang ke tempat penginapan mereka yang sudah hampir di depan mata. Itulah yang membuatkan Julyca mati akal dan akan tersenyum kerana sifat Johan yang pandai mengambil hatinya. “Alangkah indahnya jika Alex juga bersikap sepertinya” getus hati Julyca.
-
III
-
Malam itu di bawah cahaya bulan terang di tepi pantai Cherating suasana sangat meriah bukannya kerana pesta tetapi 7 orang sahabat meraikan hari lahir sahabat mereka iaitu Adam. Sebelum itu pada waktu petang, Johan dan Julyca mencari kek yang sesuai di Bandar Kuantan. Johan telah memilih kek yang tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil, saiznya sebesar pinggan makan. Kek yang berperisa keju itu cukup untuk makan 7 orang, disamping itu mereka juga membeli beberapa bungkus jajan dan beberapa botol air bergas 1.5 liter untuk membasahkan tekak. Tepat jam 12.00 malam Amir yang petah berbicara dan agak kelakar orangnya memulakan upacara sambutan dengan menyanyikan lagu selamat hari lahir diikuti oleh semuaa sahabat kepada Adam sebelum memotong kek.
-
Amir menyuruh Johan menuangkan air minuman ke dalam cawan kertas, apabila Johan memegang botol minuman 1.5 liter untuk menuangnya kelihatan tangan kanan Johan terketar-ketar seperti penagih dadah. Julyca yang perasankan kejadian tersebut cepat-cepat mengambil botol minuman 1.5 liter daripada tangann Johan dan menggantikan tugas Johan tanpa disuruh. Johan menarik nafas lega kerana hanya Julyca yang perasankan kejadian tersebut.
-
Setelah meraikan hari lahir Adam, Johan dan Julyca bangun mengambil angin di gigi pantai dengan berjalan tanpa kasut. “Terima kasih Julyca” ucap Johan kepada Julyca dengan nada yang sayu. “Perkara kecil saja, tetapi apa yang sebenarnya berlaku?” Julyca meminta kepastian. “Selain daripada kedengaran suara-suara kecil hampir setiap masa dalam kepala ini, itulah yang berlaku kepada i Julyca” balas Johan sayu sambil memandang ke dalam mata Julyca. “Mungkin itu dapat memberi jawapan kepada soalan you pagi tadi kenapa i suka buat kerja-kerja gila, semuanya hanya untuk melupakan masalah yang bersarang dalam kepala.” sambung Johan. “Itulah padahnya kegagalan cinta pada i Julyca, i langsung tidak dapat mengawal diri. I akan buat apa sahaja untuk melupakan masalah i.” sambung Johan.
-
“Asyik bercerita soal i sahaja, apa cerita Alex? Johan mengubah cerita. “Hmm… dia tidak seperti kau Johan, dia asyik dengan dunia komputernya kadang-kadang bosan juga i dibuatnya. Tapi i amat menyayanginya” balas Julyca. “Kita jangan mencari titik perbezaan tapi carilah titik persamaan insyallah kekal sesuatu perhubungan itu. Johan berhujah. “Entahlah, Johan but sometimes i wish you adalah Alex” jawab Julyca sedikit kecewa. Johan berasa sedikit bangga dan sememangnya ia menaruh hati pada Julyca tetapi dia tidak akan merampas Julyca daripada Alex yang merupakan kawannya juga. “Bila you berdua hendak berkahwin?” sampuk Johan tiba-tiba dengan mulutnya tersengih seperti kerang busuk. “Entahlah,” jawab Julyca pendek. “Sepatutnya setiap percintaan harus diakhiri dengan perkahwinan walaupun apa agama anutan mereka.” kata Johan seakan berkhutbah.
-
“Biar i bagi you satu analogi mudah, sekarang cuba you pandang bulan tu!” sambil jari telunjuknya menunjuk ke arah bulan yang mengambang penuh di hadapan mereka. “Adakah you rasa Niel Amstrong akan ke bulan jika tidak dapat menjejakkan kakinya di situ?” soal Johan. Julyca terdiam tidak mampu berkata-kata tetapi menggelengkan kepalanya tanda bersetuju dengan Johan. Malam itu mereka merenung bulan yang penuh seketika itu dengan penuh makna dan alangkah indahnya jika bulan itu boleh bicara.!
-
Segaham
Batang Balui, Belaga

4 comments:

Anonymous said...

kalau xnk, aku jer y kawen dgn juyca tu huhuhu...

Maswafi Abd Samat said...

Masalahnya jejaka hensem macam aku ni yang paling sesuai untuk Julyca. Tapi ada satu masalah, dia bukan Islam.

Kalau tak dah lama den pinang. he...he..

finnie said...

Julyca tu realiti ke fantasi?

Maswafi Abd Samat said...

Fantasi aku je...