Haluan Kerja Pendidikan
Persepsi awal saya terhadap buku karangan Dato’ Ghafar Mahmud (Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia) ialah tentang bagaimana cara untuk naik pangkat adalah silap 100 peratus. Buku ini sebenarnya menyentuh tentang Hala Tuju Pendidikan, Agenda Transformasi Negara, Tuntutan Terhadap Jentera Pendidikan, Mengangkat Profesiolisme Kaum Guru dan Daripada Agenda kepada Inisiatif.
Pada awal buku ini ia cuba mengajak pembaca melihat sistem pendidikan Korea Selatan sebagai contoh yang terbaik dalam mengurus modal insan. Pada tahun 60an mereka menghantar pekerja mereka ke negara maju mendalami asas-asas ilmu dan asas-asas pemikiran yang terkandung dalam teknologi yang digunakan. Sekarang mereka mampu membina kapal dagang dan perang sendiri serta mampu mengesport kapal tangki, petroleum, penumpang dan perang ke negara luar. Malahan mereka juga mampu menghasilkan state-of-the-art technology bertaraf dunia, terutamanya dalam bidang teknologi nuklear, angkasa lepas dan telekomunikasi.
Perkara yang menarik minat saya ialah budaya inovasi yang memerlukan kita berfikir ‘think the unthinkable’. Ia merujuk kepada kisah seorang penyeludup dan seorang pegawai tentera di sebuah kawasan sempadan yang bertelagah. Setiap hari penyeludup membawa batu-batan menggunakan sebuah kereta sorong dan setiap hari pegawai tentera yang sama memeriksa kereta sorong tersebut dan mendapati tiada apa yang diseludup lalu dilepaskan. Rutin yang sama setiap hari dilakukan hingggalah kawasan yang bertelagah ini berdamai dan penyeludup ini tidak perlu melalui pemeriksaan sempadan. Bila pegawai tentera itu menyoal penyeludup itu apakah yang cuba diseludupnya setiap hari, penyeludup itu menjawab “kereta sorong”!.
Dalam kaedah pengurusan pula saya tertarik dengan petunjuk input (contoh: penyertaan guru & murid) dan petunjuk output (contoh : bilangan sekolah & bilangan kehadiran murid) sebenarnya adalah kaedah sangat primitif. Ia harus digantikan dengan petunjuk keberhasilan (contoh: prestasi murid, kesejahteraan murid dan amalan membaca) dan petunjuk impak (contoh: peningkatan celik huruf, peningkatan celik numerasi dan peningkatan celik digital).
3 comments:
di malaysia sekarang ni blajar dgn televisyen..tgok berapa byk ramai murid yang pincang macam dlm televisyen. kan?
X-PLUS camana gamaknya :)
apa kata dibanyakkan how to teach dari what to teach?
Post a Comment