Tuesday, November 21, 2006

























Ada yang bertanyakan aku kenapa gambar aku bersama Farrah tidak jelas dan kenapa tidak diceritakan serba sedikit aktiviti sepanjang pendakian. Memang malang kerana empat kamera digital yang dibawa semuanya bukan kepunyaanku dan inilah peluang mereka untuk membalas dendam terhadap aku dengan cuma memberikan gambar hidung aku dan hidung Farrah yang kurang mancung dengan harapan tiada apa yang boleh aku ceritakan dalam blog ini.
-
Kami bermula pagi Sabtu dengan melaporkan diri di Balai Polis Kg. Raja dan terus ke Puncak Berinchang untuk meletakkan kereta Zafrul dan Aida yang melalui lereng-lereng bukit ladang the dan sampai pukul 11.00 pagi. Setengah jam sahaja di perlukan oleh aku untuk mengemaskan peralatan perkhemahan ke dalam bag Farrah dan aku berbanding Firdaus yang kononnya berpengalaman menaiki gunung hanya untuk mengemas bagnya sahaja terpaksa meminta pertolongan daripada Zafrul. Perjalanan ke puncak mengambil masa 5 jam dan kami berhenti sebanyak dua kali iaitu di permatang dan di Bukit Botak, jika diukur mengikut kilometer bukanlah jauh sangat cuma sekitar 3km tetapi perjalanan yang payah membuatkan ia terasa jauh. Sampai sahaja khemah dipasang dan aku terus memasak nasi dan kari ayam dalam tin di dalam khemah kerana hujan, dapat jugalah aku menunjukkan kepakaran memasak air dan Maggie kari kepada Farrah berbanding Firdaus hanya untuk membuka makanan dalam tin itupun tidak tahu. Kami tidak memasak nasi untuk perjalanan naik dan turun untuk mempermudahkan perjalanan.
-
Air sebanyak 7.5 liter betul-betul dicatu hanya tujuan memasak dan hemat diri kerana tiada langsung sumber air di sini. Lupakan sahaja aktiviti malam untuk memasang unggun api seperti yang digambarkan dalam drama melayu di ketinggian 2110 meter kerana cuaca hujan dan sejuk. Masa kami cuma dihabiskan bermain daun terup sambil meminum teh dan mendengar radio sambil mengutuk Firdaus yang tidak tahu mengemas bag Petaling Streetnya hingga perlu ditolong oleh Zafrul. Sudah menjadi rutin aku akan meminum Milo dalam tin diawal pagi kerana rasanya seperti di dalam peti ais Makcik Mah kerana sejuknya cuaca di sini dan melihat banjaran yang akan muncul disebalik kabus. Selepas mengemas semua peralatan kami berjalan pulang ke Berinchang pada jam 9.00 pagi untuk 3jam 45 minit. Susah juga untuk membandingkan kesukaran Irau dan Nuang namun rumusan aku dan Zafrul ialah Irau lebih menggunakan pendekatan teknikal dan Nuang lebih kepada fizikal.