Thursday, November 30, 2006

Awal-awal pagi lagi mak angkat sudah berleter dengan aku kerana Pian sudah tidak makan di kedainya semenjak tinggal di Cheras. Bosan juga aku sudah seminggu aku dipaksa memikirkan masalah Pian itu mahu sahaja aku mengadu kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu tentang apa yang berlaku. Aku tidak pernah pun menghalau dia tapi dia yang telah membuang aku dan Mat Khairi hanya kerana alasan dia tidak serasi dengan Iwan. Leteran mak angkat itu menggambarkan aku yang bersalah seperti suami yang tidak membayar nafkah batin pada isterinya. Harapnya Kak Nik akan keluar daripada wad hari ini akibat penyakit lelah dan darah tinggi yang dialaminya kerana jika tidak sudah tentu aku akan melawatnya lagi sambil mengular seperti semalam hingga ke Mutiara Bangsar. Kerana terpengaruh dengan kesedapan Nasi Beringin di tingkat dua itu aku gagahkan juga mengular ke situ walaupun jaraknya dari hospital lebih lima kali ganda berbanding jika aku terus sahaja pulang pejabat dan aku perlu mengular kerana waktu makan yang sudah hampir. Aku tidak tahu kenapa bangang sangat jurutera yang mencipta lif tersebut kerana tidak mempunyai angka 2 mungkin cikgunya tidak mengajarnya ataupun nombor telah habis semasa mahu memasangnya. Rupanya Nasi Beringin selain daripada nasinya yang sedap itu mempunyai sayur yang standard dan pilihan lauk yang biasa disediakan bersama nasi minyak yang aku beri tiga bintang setengah untuk perkhidmatan dan kesedapannya. Kalau mahu ke sini lebih baik menaiki tangga yang terletak di sebelah lobi utama yang terus menuju ke tempat meletak kereta tingkat 2 yang menempatkan “food court” tersebut.