Saturday, June 21, 2008

Terasa juga berbaloi dengan wang sebanyak RM375.00 yang dilaburkan di King Tailor Teluk Intan untuk baju beruniform Bulan Sabit Merah kerana dapat digunakan untuk majlis perbarisan Perkhemahan Bulan Sabit Merah Malaysia Zon Selatan, Taman Botanikal, Ayer Keroh Melaka tadi. Selama empat hari hanya memakan makanan dalam tin,bukanlah sesuatu yang indah pada aku kerana jika mengikut Zafrul mendaki gunung pun sehabis teruk kami akan memasak ikan kering, kari ayam dan sayur masak lemak kobis. Sebanyak dua kali aku terpaksa memakan nasi mentah hingga memaksa aku campur tangan dalam soal masak-memasak terutama dalam memasak nasi dalam kuantiti yang banyak.
-
Sebenarnya kemahiran aku di bahagian dapur jugalah yang menyebabkan aku dilantik menerajui kumpulan dimana sewaktu itu aku menyelesaikan masalah menu dengan bekalan mentah kering dan kaedah yang akan digunakan kerana cuma dibekalkan 28 set mestin, 3 dapur penunu bunsen, 1 dapur gas kecil dan 3 dozen lilin sebagai peralatan memasak. Oleh kerana aku ini tidak handal menggunakan 28 mestin untuk 90 orang maka terpaksalah menggunakan segala kebijaksanaan yang ada di dalam kepala “meminjam” periuk besar daripada persatuan kerana aku bukanlah seorang yang bangang untuk mengikut peraturan bangang tersebut.
-
Kumpulan aku mendapat tempat pertama dalam malam persembahan, tempat kedua untuk aktiviti menyelamat, tempat ketiga untuk memasak dan tempat keempat untuk kawad kaki dan gajet. Barulah aku rasa betapa susahnya menjaga karenah sebanyak 90 ahli di bawah aku hingga kadang kala aku terpaksa bersikap secara diktaktor dalam urusan pembahagian tugas untuk setiap pertandingan tanpa ada sifat belas. Secara jujur ia bukan sifat aku yang sebenar kerana aku cuma mengambil kaedah yang di guna pakai oleh Pak Rahim di sini dalam soal pembahagian tugas untuk menjimatkan masa supaya membolehkan aku tidur lena sebelum 12.00 pagi kerana cuma mengambil masa 3 minit berbanding kaedah demokrasi mungkin mengambil masa 1 jam cuma untuk menulis nama mereka yang akan bertanding!

1 comment:

Anonymous said...

pandai didapur ke nih...

masak sardin je ker...wak