Monday, November 24, 2008

Gunung Telapak Burok -1112 Meter (3703 kaki)

15 November 2008

Apabila Encik Jalil mengutarakan idea untuk menjelajah gunung ini aku mula tertanya-tanya kerana tidak banyak maklumat yang diperolehi tentang Gunung Telapak Burok yang terletak di daerah Jelebu ini semasa mencarinya di internet. Tapi yang pasti ia tidak popular dan tidak ramai yang pernah mendakinya kerana kesukaran mendapatkan orang yang mengetahui laluannya, cuma maklumat awal ia boleh dimasuki dari Jeram Toi yang terletak kira-kira 24km dari Seremban.

Menurut cerita lisan penduduk di situ perkataan Telapak Burok berasal dari Taratak Burok yang merupakan milik makhluk bunian di situ. Mengikut maklumat awal oleh renjer laluan ini pendaki perlu mendaki 15 bukit dan menyusuri 4 buah sungai sebelum sampai ke puncak, dan perjalanan mengambil masa lebih kurang 8 jam. Pilihan lain ialah dengan menaiki kenderaan pacuan empat roda menggunakan jalan yang telah dibina ke menara telekomunikasi dan semboyan.

Kami bertolak seawal jam 9.00 pagi dengan kekuatan 53 pendaki dan enam penunjuk arah, kami bergerak dari “base camp” Jeram Toi ke kaki bukit di seberang jalan, jika dari Seremban ia terletak di sebelah kanan. Laluan masuknya terletak di antara papan tanda Jeram Toi - 300 meter dan laluan masuk Jeram Toi. Didapati laluan sudahpun ditandai oleh stiker “awas” oleh Jabatan Belia dan Sukan sewaktu program Eksplorasi Gunung Telapak Burok pada bulan Ogos yang lalu.

Awal-awal lagi kami terpaksa mendaki bukit yang menegak membuatkan perjalanan sangat perlahan, sampai di puncak bukit tersebut Mariam sudahpun terbaring kerana penyakit asmanya, dia meminta untuk dihantar pulang ke “base camp”. Aku membuat keputusan menghantarnya pulang sementara Vicky membantu aku menguruskan kumpulan hadapan yang pada awalnya diberi kepada aku supaya perjalanan berjalan dengan lancar.
Sewaktu menuruni bukit untuk menghantar Mariam pulang tiba-tiba Rushdee mengalami sesak nafas, dia direhatkan sebentar sebelum dihantar pulang, begitu juga dengan Agus yang cedera pada kakinya yang termasuk ke dalam lubang. Di sini aku melihat dari sudut positif penarikan diri mereka dari ekspedisi kerana tidak mahu melihat kawan-kawan mereka gagal menawan gunung Telapak Burok disebabkan oleh mereka. Aku, Hadi dan Tom meneruskan perjalanan selepas menghantar mereka pada laluan masuk tadi dan dalam masa satu jam berjaya masuk kepada kedudukan asal kami. Aku diberitahu bahawa Mizi telah pengsan selepas bukit pertama dan apabila pulih ia bersemangat meneruskan perjalanan.
Matlamat kami ialah untuk sampai ke Sg. Gemenci, pada jam 11.00 pagi kami sampai pada tempat tersebut yang merupakan sebuah empangan kecil yang tidak digunakan. Seterusnya perjalanan kami melalui jalan balak yang sangat panjang melalui bukit-bukau tetapi lebih kepada laluan mendaki. Tamat sahaja jalan balak kami melalui kawasan permatang yang sangat panjang dan perjalanan agak rata memudahkan perjalanan kami.
Jam sudah menunjukkan 12.30 tengahari kami membuat keputusan untuk makan tengahari di sungai yang kedua yang terletak kira-kira satu jam perjalanan dari kawasan akhir permatang. Hujan turun dengan lebatnya menyukarkan penndakian kami kerana laluan menjadi lecah dan berlumpur, keadaan menjadi sukar sama-ada mendaki ataupun menurun. Perjalanan yang mendaki yang sepatutnya cuma mengambil masa 10 minit menjadi 30 minit, ramai peserta sudah mula mengeluh kerana tergelincir dan terjatuh.
Akibat hujan lebat tersebut kumpulan kami berpecah menjadi tiga kumpulan besar mengikut kemampuan masing-masing berbanding lima kumpulan asal. Jam 2.05 petang Vicky menghantar laporan bahawa kumpulannya sudah berada di sungai yang kedua manakala Hadi masih jauh di belakang aku. Kami meneruskan perjalanan dengan harapan akan sampai ke tempat Vicky tetapi apabila jam menunjukkan pukul 2.45 petang sungai yang dicari masih belum dijumpai lalu aku membuat keputusan berhenti makan tengahari di kawasan puncak bukit.
Habis sahaja makan tengahari kumpulan tiga sampai ke tempat kami, dan meneruskan perjalanan ke sungai kedua yang hanya lima belas minit mengikut laporan Vicky. Sampai di sungai kedua Nyong kelihatan pucat kerana disengat penyegat, keadaannya sangat lemah dan diberi makan ubat penahan sakit. Keadaan semua peserta sangat letih di tambah pula dengan hujan lebat tidak menentu.Kami meneruskan perjalanan ke sungai ketiga pada jam 3.00 petang, perjalanan berbukit-bukau dan melalui beberapa alur sungai yang kecil. Jam menunjukkan 6.15 petang tetapi sungai ketiga masih belum ketemu, aku mengambil keputusan merehatkan kumpulan aku dan memberitahu supaya semuanya bersedia untuk berjalan malam dan menyediakan lampu suluh. Lampu suluh sudah mula digunakan pada jam 7.00 malam kerana keadaan yang sangat gelap, setelah sejam melalui beberapa bukit barulah kami menjumpai sungai ketiga yang agak dalam berbanding dua sungai sebelum ini.Vicky menghantar laporan mengatakan bahawa kumpulannya sudah berada di atas sebuah bukit menanti kami setengah jam yang lalu, aku merasa sangat terkilan kerana lima orang penunjuk arah kami berada di hadapan bersama kumpulan satu, cuma seorang berada di kumpulan tiga sementara tiada langsung untuk kumpulan aku. Perjalanan sangat sukar seperti “ala-ala Trans Titiwangsa” dengan laluan mendaki dan menurun yang curam lagi licin. Pada jam 9.20 malam kumpulan aku sampai ke tempat kumpulan satu yang sudah membuat unggun api, namun Atan yang berada pada kumpulan tiga pula menghadapi masalah kekejangan otot dan terpaksa “dipujuk” naik ke atas.

Di sini kami berehat dan berbincang mengenai puncak yang masih jauh lagi, walaupun ada suara yang mahu tidur sahaja di situ, kami membuat keputusan untuk meneruskan perjalanan kerana suasana sangat sejuk dan banyak agas. Bantuan diminta dari “base camp” untuk menghantar makanan dari puncak ke sungai keempat.

16 November 2008

Kami mengumpulkan semua yang tercedera di hadapan dan memastikan setiap mereka dibantu oleh rakan mereka. Perjalanan masih lagi sukar seperti sebelumnya dimana kebanyakannya lebih kepada mendaki dan kami sampai ke sungai keempat pada jam 2.30 pagi, dimana bantuan makanan telahpun sampai. Setelah makan dan berehat kami meneruskan perjalanan ke puncak kali ini kami sudah berada di kaki gunung Telapak Burok, semua perjalanan adalah mendaki cerun yang tajam.

Aku, Tom, Nizam dan Fadhly bergilir-gilir menarik Atan supaya sampai ke puncak, apabila cahaya merah pencawang telekomunikasi dapat dilihat laluan sudah tidak cerun melainkan laluan balak yang berlumpur. Jam menunjukkan 5.30 pagi akhirnya kami berlima sebagai peserta terakhir selamat tiba di puncak. Kami menuruni puncak menggunakan pengangkutan pacuan empat roda untuk menjimatkan masa ke “base camp” yang mengambil masa kira-kira 30 minit perjalanan.

Puncak Telapak Burok tidaklah indah kerana ia menjadi tapak semboyan dan menara telekomunikasi, yang indah ialah kesukaran mencedoknya yang terletak di tengah-tengah banjaran. Perjalanan memang sangat sukar ia lebih kerana faktor cuaca yang menyebabkan laluan menjadi licin, seeloknya pendaki harus mempunyai persediaan mental fizikal dan mental yang cukup kerana laluannya lebih sukar dari gunung Nuang walaupun tidak securamnya kerana laluan yang harus ditempohi sangat panjang.

1 comment:

malaysia baru said...

Boleh ke campur laki2 & pompuan?