Saturday, December 06, 2008

Hari ini rentak larian sejauh 11 km amat perlahan kerana menghadapi hujan yang maha hebat, namun seperti biasa faktor cuaca langsung tidak mempengaruhi pekerjaan yang ingin aku lakukan. Biarkan hujan lebat menjadi kenangan pada hari terakhir aku di sini selain daripada keputusan peperiksaan akhir yang tidak berapa baik berbanding rakan yang lain walaupun berjaya mencapai 3.45 mata. Sudah takdir agaknya di Kampus Raja Melewar ini aku lebih cemerlang dalam kerja-kerja lapangan sama seperti di zaman muda aku di Universiti Malaya.
Daripada 41 rakan aliran Pendidikan Jasmani cuma 39 yang dapat menamatkan kursus kerana Musliha mendapat tawaran kerja lain dan Fazil yang meninggal dunia. Walaupun kami dibahagikan kepada dua unit, seperti dalam ucapan aku pada malam perpisahan bahawa kami sebenarnya adalah satu. Ini diakui oleh ramai pelajar di sini kerana kami sentiasa memakai warna baju yang sama walaupun kadang-kala hati kami tidak sama. Sedikit kecewa aku di sini kerana sukar mengadakan program, seolah-olah kampus ini belum dapat menyesuaikan diri dengan budaya universiti hingga banyak program yang aku rancang terpaksa dilakukan secara “underground”. Namun kesediaan pelajar-pelajar muda lepasan SPM menerima budaya universiti yang baik menyejukkan sedikit hati ini. Suasana bilik pensyarah di sini sangat pellik kerana lebih banyak folio yang berbentuk fail setebal tiga inci daripada buku-buku seperti di universiti yang pasti ia harus diubah, begitu juga jumlah buku di perpustakaan sangat terhad terutama tentang bidang sains sukan. Namun aku bersyukur di sini hidup aku bermula semula dengan perspektif yang baru sebagai penjawat awam sesuatu yang lain sebelum ini.

Apapun yang berlaku, Sayonara Raja Melewar!


2 comments:

nyOng.is.me said...

hibanya rasa hati ini sewaktu membaca coretan mu sahabat...
semoga kita berjumpa lagi...

p/s: naper muka jalil leh paling besar dalam paper tu. gambar aku mesti x lengkap.

Maswafi Abd Samat said...

semoga berjumpa lagi!!!!