Wednesday, December 31, 2008

Harum Kasturi

Sudah banyak kali soalan dilontarkan oleh pelajar menengah atas dan universiti kenapa terdapat perbezaan watak di dalam teks Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah. Ia merujuk kepada peristiwa yang sama pada zaman kesultanan Melaka dimana di dalam teks Sejarah Melayu, Hang Kasturi yang menderhaka kepada Sultan Melaka manakala di dalam Hikayat Hang Tuah wataknya ialah Hang Jebat. Secara umumnya semua pihak menerima pakai bahawa Hang Jebat adalah yang menderhaka kepada sultan berdasarkan cerita yang diturunkan dari mulut ke mulut dari guru-guru silat mahupun orang tua.

Adakah ini bermakna teks Sejarah Melayu cuba memesongkan sejarah? Mungkin elok diterangkan latar belakang kedua-dua teks yang menjadi rujukan wajib pelajar menengah dan universiti ini. Teks Sejarah Melayu adalah tulisan Tun Sri Lanang yang lebih menumpukan sejarah asal-usul kesultanan Melayu hingga kepada kejatuhannya manakala Hikayat Hang Tuah tidak diketahui pengarangnya lebih menumpukan kehebatan Hang Tuah semasa kesultanan Melayu Melaka hingga kadang-kadang tidak masuk akal tetapi itulah keindahan sastera melayu.

Sebenarnya kedua-kedua teks ini ada benarnya kerana mengikut kajian terkini Hang Kasturi dan Hang Jebat adalah manusia yang sama. Hang Kasturi kekal namanya dipanggil orang hingggalah dia menderhaka kepada sultan barulah ia dipanggil Hang Jebat kerana nama seharum itu tidak layak diberi kepada orang yang menderhaka kepada sultan. Terdapat juga pendapat bahawa Hang Lekir dan Hang Lekiu adalah orang yang sama, ia mengambil kira jika tulisan jawi digunakan untuk mengeja nama mereka ia seakan-aakan sama. Adakah ini bermakna Hang Tuah cuma tiga bersaudara dan bukannya lima?

Lebih hebat ialah teori yang lebih ekstrim mengatakan bahawa kesemua lima bersaudara tersebut bukanlah keturunan Melayu tetapi Cina dengan alasan nama mereka harus dieja sebagai Hang Too Ah, Hang Je Fat, Hang Kas Tu Li, Hang Le Kiu dan Hang Le Kir!. Nasib baik teori ini tidak dibahas secara kritikal kerana tidak mempunyai fakta hanya berasaskan andaian sahaja jika tidak terpaksalah dibuang sahaja karya-karya sastera yang menggunakan nama mereka.

2 comments:

Areff Ibn Salleh said...

Kalau difahami konsep pensejarahan Melayu, masalah ini tak timbul. Seperkara lagi, kita terlalu lama mengkaji Sejarah Melayu versi Shellabear. Jika kita menilai Sulalatus Salatin susunan A SAmad Ahmad, tidak timbul pun kekeliaruan tentang siapa penderhaka : Jebat @ Kasturi!

Anonymous said...

SELAMAT MALAYSIA
Ketua Pemuda Gombak MCA Yip Jiun Hann
“U” Punya Bapa YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) melakukan hal jahat, tipu wang orang, tipu WANITA, merosakan keluarga orang lain, makan duit Tokong………….telah membangkitkan orang ramai naik marah.
“U” sepatut menasihat Bapa berkelakuan baik tetapi dengan dukacita sebaliknya “U” membangkitkan nama pemimpin Negara kita PM Najib Tun Razak dan Ketua MCA Dr chua Soi Lek pun bersama kelakuan mengapa orangramai tidak menyoalkan?
“U” memang kurang ajar, sebagai seorang ketua pemimpin Pemuda MCA Gombak sepatutnya menjunjung pemimpin dan hormat Negara, bukan membusukan pemimpin dan menburokkan nama kebaikan Malaysia.
Sekiranya “U” tak suka Negara Malaysia, lebih baik “U” dan Bapa “U” keluar Negera ini.
Kita harap pemimpin kita mengambil tindakan kepada dia. Supaya nama kebaikan Malaysia dapat di pertahankan.
Sekian, Terima Kasih.
YANG BENAR,
RAKYAT YANG SAYANGI MALAYSIA
GOMBAK, SELANGOR

SAVE MALAYSIA
MCA Youth chief Gombak Yip Jiun Hann
"U" Your father YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) do evil, cheated money, deceit WOMEN, family confuses others, eat Temple money ............. Temple crowd are very angry.
"U" should advise your father to do good things but with sadly "U" try to put bad name of our PM Najib Tun Razak and MCA chief Dr Chua Soi Lek , why people did not question it?
"U" was rude, as head of MCA Youth leader should honour and respect our leaders, not try to destroy our leaders and make bad name of Malaysia.
If "U" does not like Malaysia, the better "U" and your father can out of this Country.
We expect our leaders to take action on him. So that the good name of Malaysia can be defended.

Thank you,
THE TRULY,
People Who Love Malaysia
Gombak

MAKAN DUIT HARAM, MACAM MAKAN BABI: DR MAHATHIR SAID.....

http://www.youtube.com/watch?v=cuyFp-xo1y4