Wednesday, December 03, 2008

Harga sebuah kehidupan

Minggu kedua tahun baru, seperti biasa Cikgu Murni selaku guru kelas mengambil kedatangan tingkatan 4 Perdagangan apabila tiba matapelajaran matematik yang kebetulan sentiasa berada di awal waktu. Cikgu Murni sangat bersemangat ke sekolah kerana sudah mempunyai Proton Saga buatan Malaysia yang baru dibelinya, semua guru di bilik guru asyik bercerita kereta tersebut yang baru dilancarkan oleh Perdana Menteri tahun lepas. Namun ada sesuatu yang mengganggu keseronokannya iaitu Indra yang asyik datang lewat ke kelas, jam sudah menunjukkan pukul 1.55 tengahari tetapi ia masih muncul.

Cikgu Murni meneruskan pengajarannya, kira-kira 5 minit kemudian Indra mengetuk pintu memberi salam dengan tertib. Cikgu Murni sedikit mengeluh sebelum menjawab salam tersebut dan menunjukkan isyarat supaya ia duduk di barisan ketiga berhampiran tingkap sebelah Amir. Indra kelihatan tercungap-cungap dan berpeluh-peluh seperti dikejar anjing lagaknya, ia terus mengeluarkan buku latihan matematiknya daripada beg hijau kain jenama swan yang sangat lusuh. Sifat Indra yang fokus terhadap pelajaran dan mampu menjawab hampir kesemua latihan yang diberikan memadamkan segala kemarahan Cikgu Murni di atas kelewatannya. “Indra, waktu rehat datang jumpa saya di bilik guru” arah Cikgu Murni pendek dan Indra sekadar menggangguk serta membisu.

Sedang Cikgu Murni khusyuk menyemak buku nota latihan matematik, Indra sudah berada di hadapannya. “Kenapa awak asyik datang lambat ke kelas?” tanya Cikgu Murni, Indra membisu. “Jika awak ada masalah cerita pada saya” sambung Cikgu Murni lagi, Indra masih tetap membisu. Cikgu Murni agak berang dengan perangai Indra, “baiklah jika begini perangai awak, besok jika awak melakukan perbuatan yang sama saya akan hantar awak kepada Cikgu Hamdan untuk tindakan disipllin, sekarang awak boleh pergi”, bentak Cikgu Murni. Indra menundukkan mukanya seraya menggangguk kemudian memalingkan langkah keluar dari bilik guru.

Zappp, zapp, zapp!!! tiga kali tangan kanan Indra dirotan, berkerut mukanya menahan sakit, tetapi langsung tidak melihatkan sebarang penyesalan terhadap perbuatannya. “Sudah!!! awak boleh masuk ke kelas” arah Cikgu Hamdan tegas. Cikgu Murni hanya menggelengkan kepala melihatkan peristiwa tersebut, “dia masih tidak serik-serik! tapi dia bukanlah pelajar yang bermasalah” Cikgu Murni bersuara pada Cikgu Hamdan. “Kasihan pula saya melihatnya Cikgu Murni, masuk ni sudah kali kelima dia dirotan tetapi dia masih berdiam diri” balas Cikgu Hamdan. “Saya ingat mahu pergi ke rumahnya besok menyiasat perkara sebenar, jika perlu mungkin berjumpa dengan orang tuanya.” sambung Cikgu Hamdan. “Hmmm, bagus jugalah begitu, mungkin dengan cara itu kita dapat mengatasi masalah disipllinnya” balas Cikgu Murni.

Cikgu Hamdan memberhentikan kereta Datsun 120Y berwarna putih kepunyaannya di bawah sepohon yang rendang, berdasarkan maklumat orang kampung dan alamat yang diberi oleh Cikgu Murni, rumah yang terletak 50 meter di sebelah kanan itulah tempat tinggal Indra. Kawasan rumah itu sangat kemas dan cantik ditanami pokok-pokok bunga dan pelbagai jenis sayuran di kiri dan kanan rumah, tetapi rumah tersebut sangat usang tidak bercat. Terdapat sebuah beranda kecil di hadapannya, dan kelihatan tangga rumah tersebut yang diperbuat dari kayu itu seperti tidak cukup. Dinding rumah tersebut juga ada yang ditutupi dengan zink-zink berkarat dan guni beras.

Jam sudah menunjukkan pukul 1.20 petang, kelihatan Indra mundar-mandir tanpa berbaju di hadapan beranda seperti menunggu seseorang. “Kenapa pula dia tidak bergerak ke sekolah lagi” bisik hati Cikgu Hamdan sedikit marah. Jam sudah melewati jam 1.45 petang Indra sudah tidak kelihatan di beranda tapi masih belum pergi ke sekolah. Cikgu Hamdan sudah bosan menunggu, dia menghidupkan enjin kereta untuk pulang ke sekolah melakukan rutinnya sebagai guru Bahasa Melayu selain sebagai guru disiplin, kerana beliau mula bertugas pada waktu ketiga.

Namun Cikgu Hamdan tidak jadi meneruskan perjalanannya kerana rumah tersebut didatangi oleh adik Indra yang baru pulang dari sekolah sesi pagi dan Cikgu Hamdan tidak pasti namanya. Adiknya tanpa berlengah terus membuka baju dan kasutnya di beri kepada Indra. Indra dengan pantas memakai baju dan kasut tersebut dan mencapai beg sekolahnya serta bergerak pantas ke sekolah dengan berlari selaju boleh. Cikgu Hamdan terpaku melihat kejadian di hadapannya yang pantas itu, dia tidak pernah terfikir akan melihat perkara ini, tubuhnya menjadi longlai sudah tidak bersemangat seperti selalu.

Kenapa kamu tidak memberitahu kami masalah kamu? Soal Cikgu Hamdan dengan nada yang agak lembut daripada kebiasaannya. Indra yang sentiasa menundukkan mukanya itu perlahan-lahan mengangkat mukanya yang cengkung. Dia memandang tepat ke arah muka Cikgu Hamdan dan sekali berpaling ke arah Cikgu Murni sebelum memandang semula ke anak mata Cikgu Hamdan. Dia tiba-tiba bersuara “cikgu, jika perlu merotani saya kerana kesalahan yang saya lakukan lakukanlah, namun untuk saya memalukan orang tua saya kerana kemiskinan kami tidak akan sekali-kali saya lakukan.”

Cikgu Murni sudah tidak dapat menahan air matanya, dia bergegas meninggalkan bilik guru dalam keadaan teresak-esak sambil menekup mukanya yang sudah merah. Cikgu Hamdan terpaku mendengar jawapan petah Indra yang selama ini membisu, dia kembali duduk di kerusinya, loceng berbunyi menandakan waktu rehat telah tamat. Cikgu Hamdan memberikan isyarat supaya Indra kembali ke kelasnya kembali meneruskan pembelajarannya. Rasa bersalah sangat mendalam kali ini, tidak pernah ia berasa perasaan seperti ini selama bertugas sebagai guru disiplin kalau boleh ia mahu melutut dan sujud kepada Indra supaya memaafkannya.

Raja Melewar

2 Disember 2008

7 comments:

Bila Diary Bercerita said...

Hu..hu.. sedih sekali akak baca cerpen ni. Ada rasa getar dalam diri. Kadang-kadang kita rasa kita ni susah bila ditimpa berbagai masalah tanpa kita sedari sebenarnya ada insan lain yang lebih derita.

Teruskan berkarya...

Maswafi Abd Samat said...

Memang nak bagi bergetar... hee..he...

Yup memang ada yang menderita...terutamanya i yyang tak kahwin-kahwin..

Anonymous said...

salam..cerita ini agak menjentik emosi, namun ia lerai apabila plot cerita ni ada unsur-unsur plagiat(emm..modifikasi kut!) daripada cerita filem Iran "Children From Heaven". He he apa-pa pun good try... and try agains..better than this ok..adios..

Maswafi Abd Samat said...

La.. yeke... cerita ni berlaku kat selangor sebenarnya. Pengalaman pegawai YPEIM sebenarnya.

Anonymous said...

salam...sy juga sering kali lupa cerita itu cuma secebis daripada kisah kehidupan..yang boleh berlaku dimana-mana...teruskan berkarya...nnti sy komen lagi yek..

Anonymous said...

Please share to all Malaysian MCA Members,
Some MCA leaders such as YIP KUM FOOK (lawyer, MCA Gombak) and Yip Jiun Hann (MCA Gombak youth) are immoral and their names are very bad in Selangor. Especially in Kepong, Selayang, Rawang and other places, such as eating money SAMNAK SAMBODHI, DESA JAYA, KEPONG, damaging other people's families …… ..behaving so badly.
They are trying to tell us to support Donald lim Siang Chai, if this group wins in the MCA party, I am sure the MCA party will sink forever in Malaysia
Don't fall into the trap, support Dr. Wee Ka Siong
SAMNAK SAMBODHI COMMITTEES

Anonymous said...

Dear brother and sister,

I am Myanmar who working in Malaysia more than 10 years and I would like to explain about SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION. Therefore, recently I stayed at Sasanarakkha Buddhist Sanctuary (SBS), Taiping, Perak. I am very close with Ven. U Nandiya Maha Thero.

My monk Ven. U Nandiya is very good heart and compassion to everyone in the world, also I heard when he stayed at Kuala Lumpur Buddhist Temple, he lends donation money to President of Temple (Datuk Yip Kum Fook, MCA Gombak) with amount RM20,000.00 only and he said that money belong to Myanmar society in Malaysia.

On the other hand, my monk said, also many things happened when he stayed there because committees always disturbing, I am very sadly about that matter, why committees are very poor and crooks. Others Temple, people come to Temple to respected Buddha and Monks, also give red packet to monks. Why this Temple, monks must give money to committees, this is opposite.

If anyone receive or read this message, please inform to DATUK YIP KUM FOOK to return that amount to my monk as soon as possible.

My monk contact place:

Ven. U Nandiya
Sasana Daja Buddhist Temple
49 Bombay Street, Lidcombe NSW 2141.
Tel: (02) 9649-8124

With kindness

KO KO NAING
Taiping, Perak, Malaysia
We will take action to help you…Master
Ok my son is lawyer