Monday, June 25, 2007

Marah betul aku dengan bas ekspress cap ayam ke Butterworth yang mengenakan tambang RM25.00 kerana berhenti di kedai makan Slim River walaupun tidak sampai suku perjalanan hanya kerana pemandu bas akan menerima 2 kotak Dunhill 20 batang. Jika aku menaiki bas ekspress Transnasional ataupun Plusliner tidaklah aku didajal sedemikian rupa namun apa pilihan yang ada jika mengambil tiket pada hari itu juga kerana keputusan aku untuk memasuki “Penang Brigde Marathon” pada saat-saat akhir. Walaupun pada asalnya Firdaus dan Farrah yang sepatutnya pergi bersama aku namun mereka menarik diri disaat-saat akhir dan Wan yang pergi keseorangan membuat keputusan mengikut aku. Fauzi sudahpun menunggu aku di Butterworth jam 3.10 petang dan membawa aku berjalan-jalan di sekitar Seberang Jaya iaitu kawasan pejabat dan rumahnya. Seperti yang dijanjikan ia mengotakan semua janjinya untuk membelanja aku makan jika aku singgah di sana sebelum menghantar aku ke Vistana Hotel tempat Ayob berkampung dengan kawan-kawannya mengumpul tenaga sebelum berlari. Cuma kali ini aku sudah serik untuk makan di Padang Kota Lama kerana sudah dua kali disembelih dan sebenarnya di tempat lain pun aku disembelih kecuali kedai masakan Tom Yam tempat Fauzi membelanja aku makan.

Ahad, seawal 3.15 pagi bas yang membawa rombongan Ayob ke padang USM dan kami terpaksa menapak sejauh satu kilometer kerana itu adalah jarak yang terdekat mampu dihampiri setelah semua jalan sudah ditutup pukul 2 pagi. Di padang USM ia sudah dipenuhi oleh seramai lapan ribu peserta lelaki dan sempat Zainul menegur kenapa aku tidak melakukan marathon penuh, mungkin dia sudah tidak sabar mengajak aku untuk marathon penuh di Putrajaya tiga bulan lagi agaknya. Walaupun aku bengang dengan nombor tulisan tangan pada baju aku yang diambil di Queensbay Mall petang sabtu namun aku berasa selesa dengan perjalanan garisan permulaan yang nampak sangat teratur berbanding tahun lepas walaupun pertambahan jumlah peserta yang sangat ramai.

10 minit pertama larian amat perlahan kerana tiada ruang untuk berlari hingga orang gila seperti aku ini mengambil keputusan untuk memanjat sahaja jambatan dan aku sudahpun mengelak stesen air pertama sebagai strategi menjimatkan masa. Hingga ke hujung jambatan aku masih boleh bertahan dengan langkah 60 minit 10 kilometer namun bila berpatah balik stamina aku sudah mula berkurangan dan mula benci dengan cuaca panas jambatan Pulau Pinang walaupun jam baru menunjukkan pukul 5.33 pagi. Sudahlah kepenatan dan lambat seperti kura-kura, aku terpaksa pula mengelak peserta 10km yang bergerak amat perlahan yang membuat pusingan ditengah-tengah jambatan. Dengan catatan 2 jam 32 minit itupun setelah mengelak untuk berhenti di tiga stesen air, aku rebah digarisan penamat dan disambut oleh Farid yang dapat menamatkan larian dibawah 2 jam. Ini adalah kali kedua aku rebah digarisan penamat namun aku bersyukur kerana tiada kerosakan yang berlaku kepada otot aku terutamanya lutut kiri. Secara keseluruhannya aku memberikan 3.5 bintang kepada jumlah peserta yang seramai 17 ribu orang, "happening", keselamatan dan "goodies bag" untuk Penang Brigde Marathon tahun ini.

No comments: