Sunday, May 17, 2009

Satu Impian Yang Besar



Bakun satu projek yang penuh dengan kontroversi, ia satu impian besar Dr. Mahathir pada 15 tahun yang lalu dan masih terdapat beberapa tuntutan yang masih lagi di mahkamah. Akhirnya ia berjaya juga berdiri megah sebagai empangan yang tertinggi di dunia, stesen janakuasa kedua terbesar di dunia dan empangan ketiga terlebar di dunia.
-
Begitu bersyukurnya aku melihat ia dari dekat semalam dan alangkah indahnya jika impian besar Dr. Mahathir menjadikan Malaysia sebagai satu Negara Bangsa yang merupakan intipati Wawasan 2020 menjadi kenyataan seperti Empangan Bakun. Dalam bahasa yang lebih mudah impian Dr. Mahathir mahukan rakyat Malaysia merujuk diri mereka sebagai satu bangsa Malaysia tanpa merujuk kepada kaum masing-masing bila berbicara namun tidaklah hinggga menghilangkan ciri-ciri kaum mereka.
-
Tema Hari Guru pada tahun ini iaitu “Guru Pembina Negara Bangsa” harus dilihat secara mendalam bukannya hanya sekadar mengisi takwim Kementerian Pelajaran Malaysia, Pejabat Pelajaran mahupun sekolah. Tugas guru-guru sekolah rendah adalah yang paling mencabar kerana generasi pertama harus dibentuk pada peringkat ini, sebagai contoh jika guru Pendidikan Jasmani hanya tahu mengambil sebiji bola di stor kemudian meniup wisel permulaan dan mencampakkan bola di tengah gelanggang seterusnya minum di kantin sementara menunggu waktu tamat maka itulah hasil sukan bola sepak Malaysia.
-
Pernah usaha murni merealisasikan Sekolah Wawasan ditentang habis-habisan oleh banyak pihak dengan alasan akan menghilangkan ciri-ciri kaum mereka. Aku tidak nampak bagaimana perkongsian satu padang permainan yang akan mencampurkan murid dari pelbagai kaum akan merosakkan anak-anak mereka. Sebagai hasil tentangan mereka kita dapat melihat hasil semasa perhimpunan HINDRAF rata-rata mereka memegang poster “Queen Elizabeth” yang pernah menjajah Malaysia dan Mahatma Gandhi merujuk kepada perjuangan mereka bukannya Tun Sambathan.
-
Banyak usaha murni dibuat di peringkat pengajian tinggi bagi menjadikan Malaysia sebagai satu Negara Bangsa tetapi adakah ia berjaya? Walaupun di peringkat pengajian tinggi ia dapat dilaksanakan dengan sempurna kerana tiada tentangan hasilnya tidaklah amat memuaskan seperti yang ditulis di atas kertas. Bagaimana seorang pelajar dapat tiba-tiba bercerita tentang perpaduan yang tulin jika cuma bercampur dengan rakan-rakan kaum lain dalam tempoh tiga tahun. Perpaduan harus dicipta dari peringkat yang paling rendah mereka di sekolah supaya mereka mengetahui apa mengetahui budaya kaum lain secara amali bukannya secara teori.
-
Satu Bangsa Malaysia sememangnya hampir mustahil untuk dicapai namun ia boleh dilaksanakan jika semua pihak memberikan kerjasama dan faham matlamat perjuangan mereka.
-
Selamat Hari Guru!
-
"I cannot teach anybody anything, I can only make them think." - Socrates

1 comment:

Pakwar said...

suatu ketika dulu, sebuah bilik di bakun resort pernah menjadi tempat rehatku sebelum ke Long Sah B kerana menziarahi anak murid yg meninggal dunia akibat terjatuh daripada hilux sekitar tahun 1998. Terowong itu juga pernah menjadi tempat dating pertama dgn isteriku ketika sama-sama melawat empangan bakun