Monday, September 18, 2006

Kerana saya nakal agaknya


Sudah dua hari aku betul-betul diuji oleh Yang Maha Esa, pagi sabtu lepas tiba-tiba aku pitam semasa berjogging di kilometer ke 6 hingga mengebaskan kaki dan tangan itu tidak termasuk dengan jantung yang berdegup kencang. Inilah bahana kerana cubaan untuk menjadi secepat “Firdaus mengejar Kenya”.

Zafrul dan Firdaus gagal menghadirkan diri di Shah Alam untuk larian sejauh 10km kerana masyuk dibuai mimpi indah. Mungkin telah ditakdir bahawa aku yang agak nakal pagi itu, berpasangan Marsha walaupun memang ternyata ia sama benar dengan pasangan “beauty and the beast”. Dia berjaya mendapat medal pertama kali mengambil masa selama 1jam 30 minit, berbanding aku yang setengah jam lebih awal dan rasanya kami mendapat tempat dari 80-85 berdasarkan bilangan medal yang tinggal untuk seratus peserta terawal.

Aku cukup rasa bersalah apabila menerima utusan daripada Marsha yang mengatakan dia telah mengalami “demam terkejut” dan emaknya sudah mula meleterinya, harapnya Marsha tidak akan serik mengikut aku seperti Faizal dan Yazid. Farrah Aida nampak begitu kecewa walaupun menduduki tempat ke 11 yang mana telah meninggalkan aku sejauh 1 km di hadapan kerana sepatutnya dia mampu untuk mendapat tempat 10 terbaik. Semak jugalah otak aku memikirkan pelawaannya untuk larian 42km di Singapura pada hujung tahun ini yang memang pernah dirancang namun untuk tempoh 2 tahun lagi.
Selepas melambai nakal pada Marsha, dalam perjalanan pulang ke rumah aku di paksa menolak motor sejauh 2km ke bengkel motor di Wisma MAIS kerana kerosakan pada “bush” tayar aku. Sampai sahaja di bengkel tutup la pula! rasanya inilah balasan Yang Maha Esa kerana bersikap “agak nakal” pagi itu agaknya!.

No comments: