Thursday, October 18, 2007

Hari kelima Syawal aku sudah pun berhari raya di tebing Sungai Kampar menggunakan kaedah jerut yang kononnya dicipta oleh peneroka Felda Trolak Selatan. Cara penggunaan jaring tegang yang bentuknya seperti reket tennis Yonnex aku memang berkesan menangguk sebarau, lampam, talapia, sia-sia dan terubul di tebing sungai. Cuma cara ini memerlukan keberanian yang tinggi kerana perlu meranduk sungai yang deras dan dalam dan kesannya aku sendiri hampir lemas dan menghilangkan dua jerut kepunyaan Azami. Jika cara ini tidak bahaya sudah tentulah ramai yang menggunakan kaedah ini dalam penangkapan ikan. Tiga kali terlepas ikan semasa memasukkan ke dalam sangkar menguatkan teori kawan-kawan aku bahawa jodoh aku memang berat kerana ikan yang sudah berada di dalam genggaman pun boleh terlepas itu tidak dikira ikan yang terlepas sewaktu menjerut. Jika tidak mengambil kira ikan yang terlepas menurut mereka, sudah penuh peti Coleman Azami namun aku masih mendahului mereka dari segi jumlah kutipan ikan Talapia.
-
Along dan Alang pulang juga berhari raya di hari ketiga setelah berjaya menyelesaikan masalah masing-masing. Hari raya ini semua kawan-kawan asyik bertanya bila mahu memakan nasi Minyak dan tidak kurang juga yang mahu aku menyertai Kelab Lelaki Boroi anjuran mereka. Dalam diam-diam mereka turut mengata Azami yang tidak kahwin-kahwin hingga pelbagai teori yang dikemukan. Aku rasa itulah juga yang dibualkan oleh mereka tentang aku jika aku tiada di sisi mereka. Hujan melanda setiap petang agak mengurangkan kawan-kawan berhari raya ke rumah aku. Tidak banyak kontrovesi yang berlaku tahun ini seperti tahun-tahun lepas cuma khutbah Hari Raya yang tidak mengikut senario kampung aku menjadi bahan bualan iaitu cerita tentang kemajuan yang melimpah ruah yang sebenarnya tiada langsung!. Aku agak terkejut dengan kematian Iban pada 2 Oktober yang lepas akibat kemalangan jalan raya di Johor itupun diberitahu oleh Azmi yang kebetulan berada di rumah mentuanya di Trolak Utara.

No comments: