Saturday, October 20, 2007

Marah betul aku dengan diri aku sendiri kerana pada 8 Syawal aku masih bekerja di pejabat tingkat 19, itupun aku masih terkejar-kejar dengan masa 40 jam yang masih berbaki sebelum semua bos-bos aku terbang ke India. Alangkah bagusnya jika aku sendiri yang meluluskan gaji dan jika itu berlaku insyaallah tiga bulan lagi syahidlah syarikat aku silap-silap peti ais buruk di “pantry”, Azam Orang Minyak, Fadhli, Naim, Nik Shafini, Kak Su dan Pak Su terpaksa dijual untuk melangsaikan hutang syarikat. Yang paling aku marah ialah terpaksa mendengar iklan bahasa Indonesia berulang-ulang kali dalam siaran Ngetop di Radio Era. Nasib baiklah Sultan Mizan yang menjadi Panglima Angkatan Tentera, jika aku yang memegang takhta sudah lama aku letakkan Kofi Annan menjadi DJ di situ biar muntah semua pendengar mendengar celotehnya. Selama berkawan dengan Herman tidak pula dia mengalami masalah untuk membeli saham seringgit walaupun iklannya dalam bahasa Melayu. Sia-sia sahaja usaha membina kamus dewan selama 14 tahun oleh Dewan Bahasa dan Pustaka jika bangsa Melayu setiap hari kerjanya merosakkan bahasa Melayu itu belum dikira bercakap bahasa pasar dengan bukan Melayu yang tidak difahami dengan orang Cina, India dan mereka sendiri, walhal apek kedai runcit pun sendiri beria-ia menggunakan bahasa Melayu-Riau yang standard. Selama aku mendengar lagu-lagu Indonesia yang menjadi kegilaan rakyatnya dan aku sendiri, rasanya tidak banyak bezanya dengan lagu di Malaysia tidak seperti iklan yang disiarkan tadi.

No comments: