Saturday, September 01, 2007

Akhirnya berjaya juga aku melakukan gerakan penyudah gaji untuk bulan Ogos di CIMB Jalan Barat itupun setelah aku mengayat Suhaimi untuk melakukan "crediting date" pada hari yang sama yang belum pernah dibuat lagi oleh manusia yang normal melainkan pegawai tersebut ialah bapa kandung kepada yang membuat gaji. Untuk mencari pejabat CIMB yang baru dipindahkan ini aku terpaksa melakukan tawaf di Bukit Bintang sebanyak dua kali itupun setelah meminta bantuan pihak polis di Berjaya Times Square. Dengan menggunakan alasan hujan lebat aku terus pulang ke kampung tanpa pulang ke pejabat.
-
Bapa Abang Ngah, Opah Lijah dan Pakcik Latif telah pulang berjumpa yang Maha Esa dalam tarikh yang agak dekat di antara satu sama lain. Kagum aku dengan Ustaz Rosli walaupun bukan penganut mazhab Syafie semasa mengadakan majlis tahlil di rumahnya yang mempunyai ucapan alu-aluan betapa besarnya rahmat pada malam tadi dan menghidangkan makanan secara buffet dengan alasan supaya mereka bersenam sedikit. Penyengat hitam di Menderang yang aku bakar rumahnya telah membina koloni yang baru di pokok ketapang dan lebih besar dan lebih tinggi kedudukannya daripada dulu. Pak Teh Razak menggeleng kepala melihat keghairahan aku melakukan "marking" di pokok ketapang itu untuk membalas dendam di masa akan datang.
-
Makcik Mah berleter agak lama kali ini kerana kegagalan aku pulang menjengahnya sebulan yang lalu, seperti biasa orang melayu memang banyak alasan dalam mindanya untuk dikeluarkan seperti menyalahkan penganjur yang terlalu banyak menganjurkan marathon pada tahun ini walaupun hari sabtu yang tidak pernah berlaku tiga tahun yang lepas. Aku tengok muka Uda sudah mengalahkan Bangla sekarang ini, ini kerana dia sudah mendapat kerja di kilang memproses gula kepunyaan Taiwan bersebelahan Sekolah Abbasiyah dan dia menjadi bualan orang kampung kerana anak mereka sudah puas meminta namun gagal. Aku tidak nampak dia berminat bekerja lama di situ kerana dia mempunyai matlamat jelas menjadi bos semenjak kecil lagi, lagipun mana hendak di campak segala anugerah jabatan dan dekan semasa mendapatkan diplomanya di Politeknik Tangjung Malim, sekurang-kurangnya menyambung ke peringkat ijazah sudah tentu dengan keputusannya itu.

No comments: