Monday, September 10, 2007

Ramadhan membuka tirainya lagi dan ini bermakna sudah tiga kali Ramadhan berlalu serta sudah tiga kali bertukar kasut, namun aku masih gagal memintas Firdaus walaupun latihan sudah melebihi tahap kemampuan makhluk bernama manusia hingga pernah dimasukkan hospital tahun lepas kerana urat peha kanan aku yang pecah. Sabtu lepas di International Medical Universtiy Run untuk laluan Bukit Jalil sejauh 7km Firdaus menduduki tempat ke 20 diikuti oleh Fazli dan Farid di tempat ke 23 dan 35 manakala aku sekadar di tempat ke 42 tetapi sudah semakin baik dari segi catatan masa untuk jarak yang bukan merupakan “favourites” aku dengan mencatat masa di bawah 35 minit. Aku memberikan 3 bintang untuk larian ini kerana penganjur gagal menyerahkan baju yang dijanjikan walaupun telah mendaftar awal walaupun daripada segi teknikalnya semuanya berjalan lancar.
-
Semalam seperti biasa aku menjadi “pelari hantu” untuk acara yang mengenakan bayaran melebihi RM30.00 dengan alasan Mizuno Run 10km anjuran Pacesetters itu memberi baju yang berkualiti dan setiap peserta akan mendapat medal. Aku tidak dapat menerima kedua-dua alasan tersebut kerana setahu aku baju itu yang diberi penganjur tidak pula membuatkan aku lebih laju berlari dan kalau semuanya mendapat medal lebih baik aku berjalan kaki sahaja menemankan awek-awek yang lawa di situ macam lelaki macho yang lain. Fazli dan Tukang Besi kampung aku menduduki tempat 69 dan 70 dengan catatan masa 49 minit manakala aku sampai bersama-sama dengan Farid di tempat 131 dengan catatan masa 52 minit 38 saat itupun setelah aku memaksa Farid berlari yang telah berputus asa di kilometer ke lapan. Biasalah orang melayu mana boleh melihat bangsanya lebih maju daripada dirinya maka terpaksalah dia mengagahkan diri mengikut aku sebagai pelari hantu hingga ke garisan penamat. Aku memberikan 4 bintang untuk penganjurannya kerana sangat bagus dari segi teknikalnya bayangkanlah setiap peserta akan mengetahui kedudukan mereka walaupun berada di tempat ke dua ribu seperti lelaki macho yang mahu mengayat awek-awek, papan tanda jumlah kilometer yang telah dilalui, milo, buah-buahan dan "endurance water" jenama Power Bar serta yang paling penting semuanya percuma buat aku!
-
Ramai yang memberi pendapat bahawa laluan Padang Merbok-Bukit Tunku semalam adalah yang paling sukar setakat ini untuk 15km ke bawah walaupun belum pernah mencuba laluan Bukit Besi dan Terowong Smart tetapi analisis aku sangat berlainan dengan mereka melalui ukuran tahap pencapaian aku mengalahkan kawan-kawan aku yang kalah disebabkan laluan itu mempunyai cuaca panas, altitud rendah dan ketinggian yang tinggi.

Susunan kesukaran laluan:

42km ke bawah

Tasik Perdana-Bukit Tunku-Bukit Kiara
Dataran Merdeka-Loke Yew-Bukit Tunku
Universiti Sains Malaysia-Jambatan Pulau Pinang
Petaling Jaya-Terminal Satu
Port Dickson

15 km ke bawah

Universiti Pertahanan Malaysia-Bukit Besi
Terowong Smart
Padang Merbok-Bukit Tunku
Klang
Dataran Merdeka-Bukit Tunku
Universiti Malaya
Tasik Perdana
Shah Alam
Ampang Jaya
International Medical University-Bukit Jalil
Subang Jaya
Bandar Kinrara
Taman Maluri-Kolej Cybernatic
Dataran Petaling Jaya-Jalan Gasing

No comments: