Wednesday, September 19, 2007

Sudah dua kali aku berbuka puasa di “pantry” tingkat 19 sambil merenung kabus kelam puncak Nuang yang pernah mengajar aku apa ertinya sebuah gunung. Secara rasionalnya jika kita sudah semakin mahir dengan sesuatu kerja kita akan dibebani dengan beban kerja yang hampir tidak munasabah dengan kenaikan gaji. Berbuka puasa di pejabat adalah sesuatu yang tidak pernah aku lakukan kecuali aku tidak menjumpai jalan pulang kerana hujan lebat ataupun Honda NSR aku membuat ragam.
-
Seksyen 24, Akta Buruh 1955 yang tidak membenarkan pemotongan lebih 50% daripada gaji asas membingungkan aku kerana jika gaji berjumlah seribu ringgit, cuma lima ratus sahaja yang boleh diusik setelah ditolak dengan potongan kwsp 11% dicampur dengan Angkasa sebanyak RM380.00 maka tiada apa yang boleh dipotong lagi untuk membayar “festival advance”. Ini menyebabkan seharian aku dimarah hari ini kerana banyak menolak permohonan kakitangan dalam soal “festival advance” yang sepatutnya diberi sebanyak sebulan gaji ataupun maksima lima ribu ringgit.
-
Agaknya marah mereka melarat hingga Honda NSR aku yang diletakkan di “basement 2” menjadi mangsa langgar lari hingga pecah “ferring” dan patah brek tangannya, sempena bulan yang mulia ini jika aku tahu siapa lelaki yang melakukan perbuatan terkutuk itu aku berjanji akan menjadikan dia adik angkat aku tetapi jika dia seorang perempuan aku akan pinang dia menjadi bini muda aku.

No comments: