Tuesday, September 18, 2007

Fadhli mengambil cuti sakit semalam kerana mengalami kemalangan pada jumaat lepas tetapi tiada apa yang digusarkan kerana ia masih boleh makan nasi kandar dengan berselera cuma tempang sedikit. Menggigil lutut aku mendengar berita kematian Hamzah di Hospital Taman Desa pada jam 2.50 petang semalam walhal baru sangat aku mengfaxkan surat jaminan untuk urusan perpindahannya ke Institut Jantung Negara. Pelbagai versi dikeluarkan bagaimana cara Hamzah mati membingungkan aku, juga tidak kurang yang menerjah aku dengan pelbagai soalan kenapa dia harus mati di Hospital Taman Desa, mahu menyaman pihak hospital dan tidak kurang yang mahu membakarnya. Bukankah lebih baik tenaga mereka dihabiskan menguruskan Hamzah yang akan berjumpa dengan Yang Maha Esa, bosan melayan mereka terus aku mendapatkan Encik Mamat yang datang membawa van jenazah untuk membawa Hamzah ke Masjid Puchong. Setelah selesai semuanya aku bertemu dengan pentadbiran hospital iaitu Rohayah dan Daisy, sudah tentu versi baru timbul iaitu Hamzah sebenarnya sudah lama mengidap jantung berlubang dan sangat lemah keadaannya. Semasa ia dipindahkan ke ambulan untuk dibawa Institut Jantung Negara tiba-tiba jantungnya berhenti berdegup dan pihak hospital mengisytiharkan “blue code” maka CPR pun dilakukan namun gagal. Sekarang ini ramai yang mahu menjadi hakim menjatuhkan hukuman siapa yang bersalah tanpa memikirkan bahawa di Loh Mahfuz sudah tertulis takdir tentang ajal Hamzah!

No comments: