Monday, September 03, 2007

Seronok betul "runners" Malaysia terutamanya Muniandy kerana dapat mengalahkan Kenya yang hanya menduduki tempat ke empat kerana kecederaan pada kedua pehanya. Bagi Kenya, Bukit Damansara Universiti Malaya sejauh 5.5km pada garisan permulaan itu sangat sukarnya baginya tetapi menjanjikan keseronokan pada aku kerana melalui Taman Rimba yang cukup cantik cuma catatan 34 minit bukanlah masa yang bagus walaupun aku memberi alasan ia bukan jarak "favourite" aku. Raja Nazrin cukup menepati masa dalam melepaskan peserta pada jam 7.30 pagi tanpa ucapan mengarut bukannya seperti ADUN Puchong hingga aku bolehlah kencing tiga empat kali sebelum acara bermula. Aku dan Firdaus gagal mendapat medal dan mungkin berada di dalam kedudukan 100 terbaik dikalangan peserta yang begitu ramai terdiri daripada kakitangan Pusat Perubatan Universiti Malaya, PALAPES Darat dan Laut Universiti Malaya. Kagum aku dengan pihak penganjur kerana dapat mengumpulkan sebegitu banyak peserta walaupun bersaing dengan Larian di Shah Alam dan Klang yang lebih "establish". Tapi kagum lagi aku dengan seorang budak perempuan yang agak "berisi" badannya menamatkan larian dalam masa 50 minit hinggakan menangis di garisan penamat sambil dipujuk oleh bapanya, betapa bermaknanya hari itu padanya mungkin akan merubah hidupnya di masa depan. Secara jujurnya aku cuma dapat memberikan 3 bintang pada acara kali ini walaupun tidak dapat kekurangan dari segi teknikalnya ini kerana pihak penganjur cuma memberi baju kepada 1000 peserta yang terawal mengambil nombor bukannya terawal mendaftar ataupun paling kurang yang paling awal sampai kegarisan penamat sesuatu yang belum pernah dibuat oleh penganjur di planet bumi sebelum ini.

No comments: