Anonymous said...
Izinkan saya memberi lagi sedikit pendapat. Majlis makan malam mungkin terpaksa mengikut protokol sbb kita menjemput bosses dari syarikat2 yg lain. Jadi sebagai host kita kena menjaga protokol sebagai tanda menghormati jemputan2 khas. Bagaimana pun untuk aktiviti internal gathering yg lain spt quaretly briefing cthnya, mmg boleh di atur setiap meja di campurkan antara bosses & staf biasa. Mmg benda ni pernah di buat tp bila di panggil staf2 untuk ke depan duduk sama2 dgn bosses, cuba lihat reaksi staf. Masing2 terpaku di meja masing2 tak mahu berganjak hingga MC terpaksa berkali2 meminta kerjasama. Lebih memalukan bila bosses sendiri telah duduk dan merasakan tidak ada staf yg sudi duduk dgn mereka. Jadi untuk tidak memanjangkan majlis dan "to avoid further embarassment", maka golongan tengah akan memenuhi meja bersama2 bosses secara paksa rela bila dipanggil oleh MC untuk memenuhi kekosongan.Kalau nak dibuat betul2 boleh saja allocate staf2 yg kena duduk dgn bosses mengikut giliran. Suruh mereka duduk sebelum bosses ambil tempat. Kalau staf2 yg tak nak atas apa alasan sekali pun, itu bermakna mereka sendiri yg merendahkan diri mereka. Kalau mereka berkehendakkan sedemikian rupa untuk selamanya pun, bukan orang lain yg rugi kan?Menulis pun bukan kerana memandai. Bolehlah di katakan "I've done that, been there" bukan sekadar menulis (maaf ya "berkongsi" bukan "menghentam") tanpa pernah melaluinya sendiri. Let me share with you. An "A" staff is someone who follow orders perfectly & excute brilliantly. Hardworking & with all the good intention. Sincere in his intents. An "A plus" staff is someone who is all the above but in addition, someone who looks beyond every facade and will try to bring (not "do" but "bring") out the best in every situation by always having critical analysis on each given task.Panjang lah pulak mcm ni blog saya. Sorry for the invasion I am sincere in my intent. :)
No comments:
Post a Comment